Karen Kamps GroenLinks Doetinchem

Maak kennis met lijsttrekker Karen Kamps

Op 21 maart gaat de gemeente Doetinchem naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. Op die dag bepaal jij in wat voor gemeente jij wilt leven. Met Karen Kamps als lijsttrekker voor GroenLinks in Doetinchem willen wij verder werken aan een sociale groene en open gemeente Doetinchem. Op 21 maart kunnen we samen de gemeente Doetinchem veranderen. In februari verscheen een interview geschreven met Karen Kamps in Stad Doetinchem. Geschreven door Bert Vinkenborg.

Kun je me iets vertellen over je achtergronden?

„Ik woon sinds 12 jaar in Doetinchem samen met mijn partner en twee kinderen, een dochter van 15 en een zoon van 13 jaar. We zijn destijds vanwege werk verhuisd  naar Doetinchem, maar ook omdat mijn schoonouders al wat ouder werden. Mijn ouders zijn rond dezelfde tijd naar de Achterhoek verhuisd. Mijn moeder is hulpbehoevend en dan is het prettig om ze in de buurt te hebben. Ik vind de Achterhoek één van de mooiste plekken van Nederland om te wonen en Doetinchem een heel prettige gemeente, ook voor onze kinderen. Ik kom uit de jeugdzorg en heb veel gewerkt met gezinnen met gecompliceerde problemen. Daarvoor werkte ik bij het Instituut voor Zorg en Welzijn. De rode draad was steeds de zorg."

Hoeveel kandidaten staan er op jullie lijst?

„Er staan 16 kandidaten op onze lijst. Hun achtergronden zijn heel divers met milieu, natuur, zorg en onderwijs als hun specialiteiten. Bij de eerste vijf kandidaten zijn drie vrouwen. Zelf ben ik lijsttrekker. Als mensen meer over ons willen weten, kunnen ze naar onze website waar alles op te vinden is. Verder zijn we te vinden op de sociale media Facebook en Twitter."

Waarin onderscheidt GroenLinks zich en wat zijn de belangrijkste thema’s? „Wij onderscheiden ons vooral door ons optimisme. Natuurlijk zijn we ook kritisch, maar  wij plaatsen onze meningen en visie altijd in een hoopvol perspectief. We bieden een alternatief. Ons belangrijke lokale thema’s zijn een groene gemeente waarin wij duurzame energie stimuleren. Verder vinden wij dat de welvaart rechtvaardig verdeeld moet worden en armoede en schuldproblemen aangepakt. We willen goede, betaalbare en toegankelijke zorg voor jong en oud. Wij worden niet aangestuurd vanuit onze landelijke basis, wel hebben we gemeenschappelijke idealen. Bij ons is geen sprake van conflicten tussen landelijk en lokaal. Wij krijgen de ruimte om onze lokale ideeën waar te maken en die ruimte gebruiken wij ook ten volle. Onze basisvisie staat echter vast en daar zijn we blij mee."

Hoe breng je de contacten met de kiezers tot stand en hoe houd je die vast?

„Om te beginnen via onze site en de sociale media, maar we zijn ook open en gemakkelijk benaderbaar. Wij gaan naar de plekken waar mensen bij elkaar komen en spreken daar met hen. Ook buiten de raad zijn we heel actief. Mensen herkennen mij vaak en spreken mij dan aan over hun ideeën of problemen. Ik heb een uitgebreid netwerk bij onder meer scholen, zorgcentra voor ouderen en culturele instellingen. Ook ben ik als vrijwilliger actief, waardoor ik met veel mensen in contact kom en hoor wat bij hen leeft."

Wat zijn jullie doelstellingen in een paar woorden?

„Een groene, sociale en rechtvaardige gemeente. Dat geldt voor de stad, maar ook voor de dorpen."