Op 8 maart was er, in een afgeladen Icer in Ulft, een verkiezingsdebat tussen tweede kamerleden. Een debat over, voor de Achterhoek relevante thema’s, waaronder leefbaarheid, bereikbaarheid en economie. Daarbij stond de vraag centraal: wat kunnen de politieke partijen in Den Haag betekenen voor de Achterhoek?

Leefbaarheid in de Achterhoek

Rik Grasshof benadrukt dat GroenLinks zich wil inzetten voor basisvoorzieningen in krimpregio’s, waaronder de Achterhoek. Van vitaal belang voor de regio zijn bijvoorbeeld het in stand houden van kleine locaties voor het primair onderwijs.

Bovendien vindt Rik dat Den Haag moet investeren in een vastgoedfonds. Dit heeft vooral met de boekwaarde van panden te maken. Dan zal ook de landelijke overheid iets moeten doen. GroenLinks is tegen de verhuurdersheffing. “Dat is een onding die woningbouwcorporaties afknijpt”. De woningbouwcorporatie is een hele belangrijke partner in het vitaal houden van de regio. Zorg dat in gebieden als de Achterhoek corporaties weer voldoende kunnen investeren in sociale woningbouw.

Bij leefbaarheid hoort een goed internet, ook als je afgelegen woont. Regelgeving in Den Haag moet echt versoepeld worden, om ervoor te zorgen dat overal een goede glasvezel verbinding aanwezig is.

Het belang van technisch onderwijs voor de (economische) toekomst van de Achterhoek.

GroenLinks investeert fors in het onderwijs. De Achterhoek is sterk wat betreft innovatie en de maakindustrie. Daarvoor is scholing in techniek van groot belang. Zowel door te investeren in de MBO maar zeker ook in het VMBO. Er moet heel goed gekeken worden naar wat er in het VMBO gebeurt. Als we niet voldoende investeren in het VMBO en daarvoor op een goeie manier vakkennis promoten, dan komen jongeren ook niet in het MBO terecht.

Omscholing hebben we tot nu toe slecht geregeld in Nederland. “Iedereen zegt een leven lang leren maar ondertussen is het spreekwoord in Den Haag een leven lang lullen geworden, want we hebben het gewoon niet opgelost.” Er zal een goede regeling moeten komen voor werknemers om zich om te laten scholen wanneer die dit willen, maar ook voor mensen die in een uitkering zitten om mensen maximale mogelijkheden te bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opleidingsvouchers.

Wat betreft de grens met Duitsland is het van wezenlijk belang dat er in Europa afstemming komt wat betreft diploma’s, zodat het werken over de grens makkelijker wordt.

Bereikbaarheid

Als het aan GroenLinks ligt komt er zo snel mogelijk dubbel spoor in de Achterhoek. Dit is ook een verantwoordelijkheid van de nationale overheid. Het mag duidelijk zijn dat GroenLinks niet zonder meer voorstander is van meer asfalt. Dat betekent niet dat GroenLinks onwelwillend staat tegenover het toekomstbestendig maken van de N18. Waar in het westen van Nederland op plekken eerder een teveel aan asfalt ligt, kan het voor deze regio wel van groot belang zijn dat deze weg opgewaardeerd wordt.

Voorafgaand aan het verkiezingsdebat heeft Rik Grasshof uitgebreid gesproken met onze wethouder Frans Langeveld. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat oude oplossingen niet werken om de krimp in de Achterhoek tegen te gaan. Zo heeft het bijvoorbeeld geen enkele zin om meer asfalt aan te leggen, in de hoop dat hierdoor meer bedrijven zich zullen vestigen. De trek naar de stad is iets dat zowel mondiaal, nationaal als regionaal speelt. Zorg dat je als regio aantrekkelijk bent voor jonge mensen om te gaan wonen en hier te blijven. Ga ook uit van het kenmerkende van je regio. De Achterhoek is heel mooi en heeft hierdoor veel recreatieve mogelijkheden. Wat de Achterhoek heel goed doet is samenwerken. Er is een gemeenschappelijke aanpak en voor- en nadelen worden gedeeld. Het is nu vooral zaak om dit vol te houden.