De fractie van GroenLinks heeft in de raadsvergadering van donderdag 7 oktober een motie ingediend om de lobby van de Regio Achterhoek richting Arnhem en Den Haag voor de aanleg van dubbel spoor te versterken. De motie is unaniem door de raad aangenomen en werd ook ondersteund door het college van burgemeester en wethouders.
Het is nog niet eens de tijd van de herfstblaadjes, maar voor de treinreizigers op de lijn Zevenaar-Winterswijk is het wel herfst als het gaat om het reizen met de trein. Elke dag zijn er wel storingen en vallen treinen uit. Kinderen die voor hun scholing zijn aangewezen op speciaal onderwijs in Arnhem, scholieren die de middelbare beroepsopleidingen in Arnhem en Doetinchem bezoeken of de scholen voor voortgezet onderwijs in Winterswijk, Aalten, Oude Ijsselstreek, Doetinchem, Didam, Zevenaar, Duiven, de studenten van de HAN in Arnhem en Nijmegen, de forenzen die vanuit de Achterhoek naar Arnhem, Nijmegen en verder naar hun werk reizen, zij kenden allemaal al de uitpuilende treinen van Syntus, maar de laatste maanden zijn ze er steeds minder zeker van dat ze nog een trein aantreffen laat staan op tijd ergens aankomen. Zelfs gemeenteraadsleden hebben er last van, ik kan er over mee praten.
En natuurlijk heeft Syntus verzaakt met het optimaal houden van haar materieel,
en natuurlijk heeft Prorail zolang gewacht met onderhoud dat het weinig had gescheeld of de rails waren zelf ook al in beweging gekomen,
en natuurlijk is het al belachelijk dat de OV chipkaart hier op deze lijn niet kan worden ingezet en je daardoor de trein in Arnhem moet missen omdat je eerst een kaartje moet kopen
- je zou bijna denken dat het bewust gebeurt -
toch ligt de oorzaak met name in de kwetsbaarheid van het hebben van enkelspoor op een van de drukbereisde en succesvolste openbaar vervoertrajecten. Gaat er iets mis, dan kan er geen trein meer rijden, want alles is geblokkeerd. Dubbelspoor zou daarvoor ruimte kunnen bieden en vermindert de kwetsbaarheid van het vervoer aanzienlijk.
Goed openbaar vervoer is een must voor de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van de Achterhoek, zowel economisch als toeristisch. Als wij aantrekkelijk willen zijn en de daarmee samenhangende werkgelegenheid willen bevorderen moeten we bereikbaar zijn.
GroenLinks weet dat het dubbelspoor op het lijstje staat van de regio Achterhoek, maar we zijn van mening dat de lobby hiervoor veel harder moet worden opgepakt. Daar ligt een verantwoordelijkheid voor de gemeentes in de Achterhoek en die taak moeten we met alle kracht oppakken.
Daarom de volgende motie, die inmiddels gesteund wordt door alle raadspartijen.
MOTIE
De gemeenteraad van Doetinchem, in vergadering bijeen op donderdag 7 oktober 2010;
overwegende dat:
- het treinverkeer tussen Arnhem en Doetinchem/Achterhoek wederom getroffen wordt door uitval van treinen;
- deze openbaar-vervoerverbinding wezenlijk is voor het vervoer van personen die aangewezen zijn op onderwijs in Arnhem of Doetinchem;
- een goed functionerende openbaar-vervoerverbinding een doorslaggevend element is voor huisvesting in de Achterhoek;
- het stimuleren van het gebruikmaken van het openbaar vervoer bijdraagt aan het bereiken van de doelen van een millenniumgemeente;
- Syntus en ProRail onvoldoende voorzien in de basisvoorwaarden voor dit openbaar vervoer;
- het enkelspoor tussen Zevenaar en Winterswijk het treinvervoer buitengewoon kwetsbaar maakt;
- alle gemeenten in de Achterhoek hierin een gemeenschappelijk belang hebben;
constaterende dat alle mooie voornemens en activiteiten tot nu toe onvoldoende verbetering hebben opgeleverd van het treinvervoer;
roept het college op:
- de andere gemeenten in de regio te mobiliseren voor een steviger lobby bij provincie en rijk;
- deze problematiek structureel op de agenda te plaatsen bij de overleggen van de Regio Achterhoek met andere overheden;
- het realiseren van dubbelspoor tot speerpunt maken van deze lobby;
en gaat over tot de orde van de dag.