Inhoud: TBS-kliniek De Kruisberg, Gelders Stedenbeleid, spoorwegperikelen, Ruimzicht, oversteken op de Kennedylaan.
TBS-kliniek de Kruisberg
Onlangs nam de raad een voorbereidingsbesluit voor een nieuw bestemmingsplan voor het gebied rond de gevangenis om de vestiging van een TBS-kliniek te voorkomen.
Het gaat daarbij om huisvesting van mensen die tot een TBS-behandeling zijn veroordeeld. De laatste fase in een dergelijke behandeling is de voorbereiding op terugkeer in de maatschappij, waarbij men geleidelijk meer vrijheid krijgt. Natuurlijk is zo’n voorziening belangrijk en nodig, maar in dezelfde wijk staat al een gevangenis en binnenkort gaat het asielzoekerscentrum open. De buurt is gewend aan de gevangenis en stelt zich positief op waar het de opvang van vluchtelingen betreft, een TBS-kliniek erbij is echter teveel van het goede. Het gemeentebestuur vindt dat ook, vandaar de stap tot het voorbereidingsbesluit. Dat betekent dat de gemeente een jaar de tijd heeft om een nieuw bestemmingsplan voor te bereiden. In die tijd kunnen aanvragen voor bouwvergunningen worden aangehouden.
Het ministerie van justitie, dat de TBS-plaatsen op het terrein wil realiseren, is bang dat het nieuwe bestemmingsplan dergelijke activiteiten niet meer zal toelaten en tekende daarom bezwaar aan tegen het voorbereidingsbesluit. Daarmee was men eigenlijk te vroeg, omdat iedereen, dus ook het rijk, in de inspraakprocedure voorafgaand aan het nieuwe bestemmingsplan voldoende gelegenheid zal hebben om zijn belangen te behartigen. Reden voor de raad om het bezwaarschrift ongegrond te verklaren.
Helaas kunnen we niet zeggen dat de TBS-kliniek daarmee van de baan is. Wanneer het ministerie niet akkoord gaat en de plannen toch wil doorzetten kan het zo zijn dat het rijksbelang boven dat van de gemeente gaat. Het besluit geeft alle partijen wel tijd en gelegenheid om de zaken nog eens goed te overwegen.
Gelders Stedenbeleid
De provincie heeft een speciaal fonds voor stedenbeleid. Om in aanmerking te komen voor een bijdrage daaruit hebben verschillende steden in Gelderland een stadsvisie ontwikkeld.
Die stadsvisie moest aan de volgende voorwaarden voldoen:
- de opgenomen plannen moesten fysiek, economisch en sociaal in balans zijn. Dus niet alleen grote bouwplannen, maar evenveel aandacht voor de economische kant en de sociale component. Met andere woorden: goed overleg tussen de verschillende afdelingen op het stadhuis om die onderdelen op elkaar af te stemmen
- een en ander moest snel tot stand komen
Nu is politieke besluitvorming vaak een traject van zeer lange adem. In dat licht is de stadsvisie toch wel bijzonder en een compliment waard. In anderhalf jaar tijd is er bij de provincie een verhaal neergelegd dat goed is voor 17,5 miljoen gulden in de komende drie jaar.
Bovendien heeft het project stadsvisie in het gemeentehuis niet alleen veel energie en uren gekost, het heeft ook deuren naar elkaar geopend. We hopen dat dit stedenbeleid de verkokering binnen de provincie op eenzelfde manier positief beïnvloedt. Ook is het winst dat de deelnemende steden met elkaar in gesprek zijn en blijven.
Het belang van het totale project stadsvisie werd tijdens de raadsbehandeling een beetje overschaduwd door de aandacht die uitging naar een onderdeel ervan, namelijk de digitale kennis-infrastructuur. Oorspronkelijk heette dat het Digitale Web Doetinchem. Daarbij wilde het college veel geld besteden aan een project dat alle internet-activiteiten binnen de gemeente op elkaar afstemt. Omdat de raad er niet zo van overtuigd is dat de gemeente op dit gebied een grote rol moet spelen, werd tot een meer bescheiden opzet besloten. Nu gaat de gemeente eerst alleen inventariseren. Maar het raadsvoorstel bevatte, vreemd genoeg, toch een uitwerking op dat punt. En daarnaast rees uit de achterliggende stukken een beeld op dat wel erg veel leek op het oorspronkelijke, afgewezen plan. Zo wordt er alvast een voorschotje genomen op een discussie die nog gevoerd moet worden. De nieuwe opzet van de inventarisatie en het vervolgtraject moeten echter nog worden besproken en de raadsleden willen dat in alle vrijheid kunnen doen.
Wethouder Wubbels legde uit dat het college die extra uitwerking juist had opgenomen om recht te doen aan het debat dat eerder tot wijziging van het voorstel had geleid, maar hij gaf toe dat de betreffende alinea eigenlijk overbodig was. Wij vonden het voor de duidelijkheid beter om die alinea dan maar te schrappen en dienden een amendement van die strekking in. Dat werd unaniem aangenomen.
30 of 50 km op de Terborgseweg?
Een ander punt op de raadsagenda was een wijziging in het ontwerpbestemmingsplan Hamburgerbroek. Bedoeld wordt het gebied rond het station.
In dat ontwerpbestemmingsplan was voorzien in een 30 km-zone op de Terborgseweg. De gedachte daarachter is dat de geluidsbelasting op gevels van de huizen langs de Terborgseweg nu al te hoog is. Wanneer daar een nieuwe woonwijk komt, zoals de bedoeling is, zal het verkeer eerder meer dan minder worden. Om dan "de hoogwaardige woon- en omgevingskwaliteit" uit het plan waar te maken, zullen niet alleen geluidswerende maatregelen aan gevels nodig zijn, maar zal ook de snelheid van het verkeer moeten worden teruggebracht. Een uitgangspunt waarin wij ons goed konden vinden.
Nu zijn er nieuwe metingen geweest waaruit blijkt dat woningbouw ook mogelijk is als er op de Terborgseweg 50 km. mag worden gereden. Er moet dan wel, in het kader van de Wet geluidhinder, een ontheffing hogere grenswaarde vanwege het wegverkeerslawaai op de Terborgseweg bij de provincie worden aangevraagd. Dat betekent dat de provincie toestemming zou moeten verlenen voor toekomstige woningbouw ondanks een te hoge geluidsbelasting op de gevels van die woningen. Het college vroeg de raad daarom de 30 km-zone in het ontwerpbestemmingsplan te wijzigen in 50 km.
Wij vinden dat geen goed idee. Vergeleken met de afweging bij eerdere besluitvorming hebben we geen nieuwe argumenten gehoord die de voorgestelde wijziging zouden kunnen rechtvaardigen. Ook de mensen die nu al langs de Terborgseweg wonen, willen wel minder lawaai. Bovendien past een 30 km-zone beter in het voorgenomen landelijk beleid dat de snelheid binnen de bebouwde kom verder wil beperken. Doetinchem heeft het convenant "Duurzaam veilig" ondertekend en is daarmee een inspanningsverplichting aangegaan. Daarnaast sluit het aan bij de veranderende verkeersstructuur van Doetinchem die we met elkaar hebben afgesproken.
Wethouder Keukenkamp voerde aan dat die 50 km. nodig is voor het busstation dat bij het station komt. Dat begrijpen we echt niet. Bussen kunnen toch ook 30 km. rijden?
Spoorwegperikelen
Om de treinen in de Achterhoek vaker en sneller te kunnen laten rijden zijn een aantal maatregelen nodig. Het rijk heeft daarvoor 35 miljoen gulden beschikbaar gesteld op voorwaarde dat de regiogemeenten de aanpassingen aan de beveiliging van de overwegen betalen. Daarvoor heeft de Regio Achterhoek een verdeelsleutel bedacht. Deze houdt in dat gemeenten met een station driekwart van de rekening betalen, ongeacht de kosten die binnen die gemeente rond het spoor worden gemaakt. Voor Doetinchem komt dat neer op een bedrag van 360.000 gulden, een onevenredig hoge bijdrage vergeleken met andere plaatsen.
Het is niet de eerste keer dat de centrumgemeente dankbaar als bank wordt gebruikt. Ook bij de bekostiging van het Recreatieschap en de Mobimax werd vragend in de richting van Doetinchem gekeken. Zodra het echter op gemeentelijke herindeling en meebetalen aan centrumvoorzieningen aankomt, kijkt men de andere kant op en moet diezelfde centrumgemeente het maar in zijn eentje uitzoeken.
De discussie ging eigenlijk vooral over de druppel die de emmer wel of niet deed overlopen, zoals burgemeester Horselenberg het terecht samenvatte. Het belang van het openbaar vervoer voor de Achterhoek werd door geen enkele fractie betwist.
Ook voor ons staat het openbaar vervoer natuurlijk buiten kijf. Maar tegelijkertijd ergeren we ons mateloos aan de manier waarop de Regio tekortschiet in zijn eigen functioneren. Een fundamentele discussie, over hoe de 17 gemeenten de Achterhoek zien en hoe ze het gebied met elkaar willen vormgeven, lijkt ons broodnodig.
Bij de stemming over het voorstel om genoemd bedrag volgens de, als oneerlijk ervaren verdeelsleutel beschikbaar te stellen bleek hoezeer dit dilemma de raad verdeelde: CDA, D’66 en de helft van GroenLinks stemden tegen, een meerderheid bestaande uit PvdA, VVD, SGP/RPF en de andere helft van GroenLinks ging morrend akkoord.
Ruimzicht
U heeft de afgelopen maanden vast wel het een en ander gelezen over de ontwikkelingen rondom villa Ruimzicht. Het kapitale pand is hard aan een opknapbeurt toe, maar die kan de gemeente niet betalen. Daarom is de villa te koop gezet en zijn er een aantal randvoorwaarden geformuleerd waaraan de plannen van een nieuwe eigenaar moeten voldoen.
Omdat het om een bijzonder gebouw gaat, besloot men om er zoveel mogelijk mensen bij te betrekken. Er werd een prijsvraag uitgeschreven en over de vijf inzendingen die het best aan alle randvoorwaarden voldoen kon iedereen zich uitspreken. De belangstelling was groot en de reacties stroomden binnen. Daarnaast kwam er een publieksjury, die enthousiast aan de slag ging. Kortom: het voortraject was veelbelovend. Maar daarmee had de gemeente tegelijkertijd een grote verantwoordelijkheid op zich genomen, want op die manier waren er ook verwachtingen gewekt.
In schril contrast daarmee staat hoe daarmee vervolgens wordt omgegaan. Het botst wanneer de publieksjury voor het ene plan kiest en het college voor het andere. Het botst nog meer wanneer blijkt dat er gaandeweg spelregels en criteria zijn toegevoegd, waarvan niet alle partijen op de hoogte waren. Iets dat bedoeld was als leuk voor iedereen en dat een stap had kunnen zijn in de richting van meer openheid rondom gemeentelijke besluitvorming dreigt daardoor te verkeren in frustratie. Reuze jammer.
In mei moet de raad de knoop doorhakken. Volgende keer leest u er meer over.
Oversteken op de Kennedylaan
Uit ons archief:
Fractiebericht 115, Juni/juli 1997: "Binnenkort wordt een veelgebruikte fietsroute in Doetinchem gewoon opgeheven. Het gaat om de oversteek over de Kennedylaan tussen de Vondelstraat en de Slingelaan bij het nieuwe Graafschapcollege. De fietsers uit Overstegen en veel leerlingen van het nieuwe schoolgebouw worden zo gedwongen zich te wurmen tussen al het autoverkeer op de Bilderdijkstraat en de vuile lucht op de kruispunten met stoplichten op de Kennedylaan. Dat is niet bepaald het bevorderen van het fietsverkeer."
Pieter had het zo gek nog niet gezien, in de voorgestelde aanpassingen van de Kennedylaan komt de oversteek terug!