Inhoud: wet voorzieningen gehandicapten, lijst Arik, sociaal in de knel?, uitgangspunten IVP, wereldjeugdkampioenschappen, irritatie in Oosseld, uitsmijter.
Wet voorzieningen gehandicapten
Op 18 december 2003 stelde de raad de evaluatie van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) vast. Eigenlijk betrof het geen evaluatierapport maar een opsomming van wat de gemeente op het gebied van de Wvg te bieden heeft, met daarbij voor het gemak vast aangegeven op welke onderdelen er wellicht te bezuinigen zou zijn. Bezuinigingen die, heel slim, bovendien al bij de begroting voor 2004 waren ingeboekt. Hoewel PvdA, GroenLinks en D66 luid en duidelijk protesteerden, stemde de meerderheid van CDA en VVD met het voorstel in. We hoopten bij de aanpassing van de verordening Wvg nog een kans te krijgen om iets van die narigheid te repareren.
In de raad van april was het zover. De discussie spitste zich toe op de eigen bijdrage voor een scootmobiel van €350,-- PvdA, Lijst Arik en GroenLinks dienden verschillende amendementen in om die eigen bijdrage te vervangen door een statiegeldregeling (PvdA), dan wel er helemaal uit te halen (GroenLinks, Lijst Arik). Argumenten daarvoor:
- 95% van de aanvragers moet rondkomen van een inkomen op minimumniveau. Die groep heeft niet zomaar €350,-- op de plank liggen. Sommige aanpassingen in huis moet men immers al zelf betalen en als gevolg van landelijke beleid zijn huursubsidie omlaag en eigen bijdragen aan de zorg omhoog gegaan;
- het zou eerlijker zijn om een eigen bijdrage voor een scootmobiel inkomensafhankelijk te innen, maar zo’n regeling geeft veel administratieve rompslomp en is niet klantvriendelijk.
CDA en VVD stelden dat een statiegeldregeling ook administratie vraagt. Bovendien vinden zij dat mensen die het echt niet kunnen betalen altijd nog bij de bijzondere bijstand kunnen aankloppen. Een wonderlijke redenering want dat brengt zeker zoveel administratieve rompslomp voor de gemeente met zich mee, al wordt die in dat geval uit een ander potje betaald. Hoe dan ook, onze amendementen haalden het niet.
Vervolgens kwam het primaat van verhuizen aan de orde. Dat primaat houdt in dat iemand alleen recht heeft op een ingrijpende woningaanpassing, als er in de gemeente verder geen geschikte aangepaste woning is. Die verhuisplicht is omstreden en destijds opgenomen in de verordening op voorwaarde dat er rekening gehouden zou worden met sociale factoren als mantelzorg en het voorkomen van isolement, zoals onlangs nog treffend verwoord in de ouderennota, maar het college wil deze regel nu strenger gaan toepassen.
Ook tegen dat voornemen werd een amendement in stelling gebracht, onderschreven door PvdA, GroenLinks, D66, Lijst Arik en SGP-Christenunie. Een mooie kans voor het CDA om, als partij van de mantelzorg, haar sociale gezicht te laten zien, leek ons. Maar nee. Voor die fractie wogen de financiële consequenties voor de gemeente opeens zwaarder dan de maatschappelijke kosten.
Even leken de stemmen te gaan staken waarmee het onderwerp naar een volgende raad zou verhuizen. De VVD stak daar een stokje voor door ijlings haar afwezige raadslid op te trommelen. Zodat met 14 stemmen voor en 15 tegen ook dat amendement werd verworpen. Soms vraag je je af of democratie wel zo’n goed systeem is…
Lijst Arik
Hierboven heeft u een paar keer "Lijst Arik" zien staan. Dat zit zo. Abdullah Arik kwam in 2002 in de raad voor de PvdA. Pim Fortuyn was nog niet vermoord en de oorlog in Irak moest nog beginnen. Ongelukkig met de manier waarop de PvdA landelijk op deze en andere gebeurtenissen reageerde, kon hij zich steeds minder vinden in de koers van Wouter Bos. Ook met de standpunten van zijn eigen PvdA-fractie had hij vaak moeite. Bij de besluiten over de autovrije dag en Amphion stemde hij zelfs met ons mee. Gevraagd naar zijn ambities met het oog op de komende verkiezingen, bracht hij dat dilemma naar buiten. Campagnevoeren voor de PvdA zag hij niet meer zitten, hij zou liever met GroenLinks willen meedoen.
Wij hebben daar kennis van genomen, maar vinden dat hij zich niet rechtstreeks bij ons kan aansluiten. Hij heeft immers geen mandaat van onze kiezers, maar van die van de PvdA. Eigenlijk zou hij zijn zetel moeten teruggeven. Abdullah stelt daar tegenover dat hij degenen die op hem hebben gestemd niet in de steek kan laten en wil zijn zetel houden. Dat is zijn goed recht, maar dan wel als onafhankelijk raadslid. Vandaar de Lijst Arik.
Intussen oriënteert Abdullah zich breed. Bij onze openbare fractievergaderingen is hij als luisteraar aanwezig.
! Sociaal in de knel?
Kom naar onze manifestatie op 1 mei, van 12.00 tot 17.00 uur in De Zuwe (de Huet), met o.a. ons Tweede Kamerlid Evelien Tonkens!!!
Uitgangspunten IVP
In 1997 heeft de gemeente het Integraal verkeers- en vervoersplan (IVP) vastgesteld. Op basis van verkeerstellingen en prognoses is daarin de gewenste wegenstructuur voor de toekomst benoemd waarbij u voor de term "verkeer" in het plan beter autoverkeer kunt lezen, dat krijgt namelijk alle ruimte. Wij waren destijds erg teleurgesteld in de "integrale" benadering. Factoren als milieu en fietsers, leken beduidend minder meegenomen dan andere.
Misschien biedt een nieuwe ronde nieuwe kansen. De metingen en het daarop gebaseerde IVP zijn verouderd, dus het plan moet worden geactualiseerd. Vandaar een uitgangspuntennotitie op de raadsagenda.
Daarin staat de bereikbaarheid van Doetinchem per auto nog steeds centraal. Opvallend is de passieve vorm waarin de verschillende onderzoeksvarianten zijn beschreven: er zal worden onderzocht, er zal aandacht worden geschonken aan, er zal worden bekeken, enz. Daardoor is onduidelijk wie de actie gaat uitvoeren. B&W, een ambtelijke werkgroep of een extern bureau? Voor de uitslag is het nogal bepalend wie onderzoekt, aandacht schenkt, bekijkt. Kortom: de status van de onderzoeksresultaten vraagt om verduidelijking.
Uit het vorige IVP bleek, volgens sommigen, de noodzaak van "een verbinding aan de oostkant van de stad", een oostelijke randweg. Hoewel de raad in 1997 in meerderheid met die conclusie instemde, heeft hij onlangs een onderzoek naar alternatieven voor zo’n randweg afgedwongen. Maar een van de IVP- uitgangspunten luidt dat de oostelijke randweg wordt aangelegd tenzij uit de nut- en noodzaakstudie andere aanbevelingen tevoorschijn komen. Dan vragen wij ons af waar de door de raad gevraagde alternatieven blijven. Volgens ons zou er moeten staan dat het uitgangspunt voor het IVP is dat er aan de oostkant van de stad geen opstoppingen mogen ontstaan en dat de uitkomst van de studie naar de alternatieven voor een oostelijke randweg daarbij leidend is.
Wat we echt missen is een ecologisch uitgangspunt. In De Volkskrant van 9 april j.l. maakte Pieter Winsemius, prominent VVD-lid, ex-minister en lid van de WRR, zich boos over de slappe Nederlandse milieuaanpak. Nadat hij zich positief heeft uitgelaten over de vooruitgang op het gebied van de afvalscheiding, zegt hij: "Want natuurlijk liggen ook daar nog grote problemen: het broeikaseffect en het verlies aan biodiversiteit. In milieukwesties zit het gevaar erin dat die paar écht moeilijke problemen met slap beleid worden aangepakt. En dat is precies wat er gebeurt. Onze stapjes zijn verrekte klein". En daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Het broeikaseffect en verminderde biodiversiteit in het milieu waarin we met elkaar vertoeven, gaan niet alleen de overheid, maar ons allemaal aan. En juist die twee spelen een hoofdrol bij de automobiliteit waaraan men bij de uitgangspunten voor het nieuwe IVP met een oostelijke randweg wil toegeven.
We probeerden daarom met een amendement nog een ecologisch uitgangspunt toe te voegen. Met alleen de steun van D66 en de Lijst Arik lukte dat niet.
Wereld Jeugdkampioenschappen
In juni volgend jaar komen de Wereld Jeugdkampioenschappen voetbal 2005 (WJK) naar Doetinchem. Dat belooft een groot spektakel in De Vijverberg en daarbuiten. De gemeente stelt er €100.000,-- voor beschikbaar. Zelfs GroenLinks, doorgaans geen pleitbezorger voor de topsport, is akkoord. U wilt vast wel weten waarom:
- het is het op een na grootste voetbaltoernooi ter wereld en best iets om trots op te zijn;
- naast het eigenlijke toernooi worden door de hele Achterhoek nevenactiviteiten voor de jeugd georganiseerd. Die liggen niet alleen op het vlak van jeugdvoetbal, maar geven bijvoorbeeld ook informatie over de deelnemende landen, sporten in het algemeen, enzovoort;
- de gemeente stelt de €100.000,-- ter beschikking aan een stichting die in Doetinchem het WJK organiseert. Daarmee worden vooraf de te behalen resultaten afgesproken. De gemeente zit zelf echter niet in de stichting en staat nergens voor garant. Het risico voor de gemeente is daarom beperkt.
Irritatie in Oosseld
Het wijkontwikkelingsproject Oosseld ging ooit met de beste intenties van start. Flats en oude huurwoningen zouden plaatsmaken voor eigentijdse sociale woningbouw en koopwoningen. De sociale infrastructuur zou worden aangepakt en in het centrum van de wijk gloorde een brede school. Iedereen mocht meepraten en deed dat ook enthousiast.
Maar na zes jaar van praten, wachten, praten en weer wachten, zijn de bewoners van Oosseld alle vage plannen beu. Zij willen gewoon weten waar ze aan toe zijn: wie er straks terug kan naar welke huurwoning en hoe hoog de huur wordt. De duidelijkheid die voor juni gepland staat, lijkt, na alle keren uitstel, te laat te komen.
De raad heeft vaak aangedrongen op een betere communicatie met de buurt. Bewoners deden hetzelfde. Kennelijk waren die signalen niet luid genoeg. Hopelijk leidt de huidige onrust in de wijk bij het college eindelijk tot actie.
Uitsmijter
Als uitsmijter een staaltje wijkgerichte aanpak.
Bewoners van het Rode Kruisplein wezen ons op de gevaarlijke oversteek van de Plattenburgstraat - Blokhuislaan. Daar begint, net na een bocht, de 30km-zone, maar de meeste automobilisten rijden er harder. Bovendien wonen er relatief veel mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel moeten oversteken. Dat leidt tot riskante situaties. We gaven dit door, hoorden niets en stelden het toen maar bij de evaluatie van de herinrichting van De Bongerd aan de orde. De rest van de commissie viel ons bij en het college beloofde een onderzoek. Dat wees uit dat er eigenlijk wel iets moest gebeuren, maar dat daar eigenlijk geen geld voor was. Men stelde voor voorlopig maar niets te doen totdat er vanuit de bewoners signalen zouden komen. En zo is het cirkeltje rond en weten we weer hoe het niet moet!