Inhoud: winst op de kabel, Bouwfonds Nederlandse Gemeenten, wijkgericht werken, bestuursrapportage, prestatiebeloning, golfbaan op de vuilstort, stedenbeleid.

Winst op de kabel
Onze kabelmaatschappij Tebecai, waarvan de gemeente een derde deel van de aandelen bezit, wordt verkocht aan UPC. Dat levert de gemeente bijna 20 miljoen gulden op.

In de jaren tachtig werd door de gemeente in heel Doetinchem een kabelnet aangelegd. Doetinchem kreeg een eigen kabelbedrijf CAI-Doetinchem. Er werden voor de aanleg grote investeringen gedaan, die de bewoners moesten gaan terugbetalen via een maandelijks bedrag in ruil voor aansluiting op de kabel.

De bedoeling was om deze vergoeding zo laag mogelijk te houden. De kosten moesten gedekt worden, maar er hoefde geen winst gemaakt te worden.

Een aantal jaren geleden werd het CAI-bedrijf overgedragen aan Tebecai met kabelaansluitingen in een deel van Gelderland. Die overdracht leverde de gemeente al enkele miljoenen op en een deel van de aandelen. De verkoop van die aandelen levert nu weer een groot bedrag op.

Hoe kan het dat een bedrijf met grote schulden, die u en ik nog bezig zijn af te betalen, zoveel geld opbrengt ?

Dat heeft te maken met de nieuwe technische mogelijkheden. De koper, UPC Nederland, wil de kabel niet alleen gebruiken om radio- en tv-signalen door te geven, maar vooral voor internet, telefoonaansluitingen en diensten die nog in ontwikkeling zijn zoals opvragen van films tegen betaling en dergelijke. Men gaat ervan uit dat u en ik daarvoor opnieuw graag willen gaan betalen en dus probeert men een groot deel van de kabelaansluitingen in Nederland in handen te krijgen. Dat trekt straks ook nog eens adverteerders. Vandaar dat UPC 60 miljoen biedt voor Tebecai.

Dat geld moet ze opnieuw lenen op de beurs, maar daar zijn veel beleggers die er wat in zien en straks de winst denken binnen te halen.

Doetinchem heeft de winst nu al binnen en straks gaan u en ik dat betalen. Een soort belastingheffing vooraf, maar we noemen dat marktwerking. Natuurlijk zal de gemeente het geld zodanig besteden dat de inwoners van Doetinchem er wat aan hebben.

De gemeente wil verder proberen in Doetinchem de mensen met kabel tegemoet te komen. Voor de nieuwe diensten via de kabel moet er in elk huis een kastje komen om de signalen te selecteren die alleen voor u bestemd zijn. Zo'n kastje heet een decoder en kost ongeveer 600 gulden. De gemeente Amsterdam heeft haar kabelbedrijf aan UPC verkocht zonder afspraken over de decoder, maar de gemeente Haarlem heeft bedongen dat UPC en de gemeente samen de decoders betalen. In Doetinchem is afgesproken dat er apart over de decoder onderhandeld zal worden. Als Doetinchem meebetaalt, zal UPC ook met geld over de brug komen, want als er veel decoders worden geplaatst zijn mensen eerder geneigd om de nieuwe diensten tegen betaling af te nemen. Ze hoeven niet eerst 600 gulden te betalen.

De reden om het kabelbedrijf nu te verkopen, is dat er door de snelle technische ontwikkelingen veel kennis in huis gehaald zou moeten worden om bij te blijven. Er zijn ook grote investeringen nodig met grote bedrijfsrisico's. Een klein kabelbedrijf blijft daarbij tussen de grote niet overeind. En we moeten mee, want tenslotte willen we allemaal nog gelukkiger worden door van de nieuwe mogelijkheden gebruik te maken. Daar betalen we straks graag voor.

Bouwfonds Nederlandse Gemeenten
Ook bij beleggers in onroerend goed gaat de schaalvergroting door. Het Bouwfonds is in het verleden door gemeenten opgezet om de bouw van woningen te stimuleren en investeringen daarin te kunnen doen. Het Bouwfonds wil nu "uitgroeien tot een vooraanstaande ontwikkelaar en financier van vastgoed in Europa". Daarvoor wil ze samenwerken met een strategische partner, de ABN AMRO. Deze bank heeft een bod uitgebracht op de aandelen Bouwfonds, waarvan de gemeente Doetinchem er een aantal bezit. Wanneer er voldoende gemeenten bereid zijn te verkopen, gaat de koop door.

Voor Doetinchem is de verkoop voordelig. Een deel van de opbrengst zal op de bank gezet worden. De rente zorgt ervoor dat de wegvallende jaarlijkse winstuitkering van het Bouwfonds gecompenseerd wordt. Daarnaast blijft er dan nog 7,4 miljoen over.

De verkoop van Tebecai en Bouwfonds betekent dat Doetinchem ineens over een aardig bedrag beschikt. Dat komt goed uit in een tijd dat er veel investeringen voor de deur staan. Waarschijnlijk wordt het nu mogelijk om Am-phion te verbouwen en aan de eisen van de tijd aan te passen. Wellicht komt ook de uitbreiding van het stadhuis nu opnieuw in beeld. Dan kan Sociale Zaken in het stadhuis worden ondergebracht en kan de burger straks voor allerlei zaken bij één loket terecht. Wij zullen weer op het vinkentouw moeten zitten met de plannen voor het stadhuisplein: aansluiten op het voetgangersgebied, de markt voor het stadhuis en het verkeer er achter langs. Misschien wel een parkeergarage eronder.

Maar ook zal er nog geld nodig zijn voor het project Hamburgerbroek en de verandering van de stationsomgeving als eerste stap daarvan: verplaatsing van Sturko, bouw van kantoren en eindelijk het busstation bij de trein.

En de nieuwbouw van 't Brewinc vraagt om geld.

Zou het fractiebericht wel millenniumbestendig zijn??

Wijkgericht werken
In de raadsvergadering van 16 december komt het voorstel aan de orde om met wijkteams te gaan werken. In een wijkteam gaan de gemeente, de politie, Sité Woondiensten en de Stichting Welzijn samen de problemen in een wijk aanpakken en een plan maken voor verbetering van de leefbaarheid. Bij de wijkteams worden de bewoners van de wijk betrokken en indien nodig ook andere instellingen als onderwijs en peuterspeelzalen.

Op het gemeentehuis worden vanaf 1 januari 3 ambtenaren aangewezen, die voor een deel van hun tijd contactpersoon voor een wijk worden. Zij worden het aanspreekpunt voor de wijk en vertalen de vragen naar de juiste afdeling op het gemeentehuis of brengen vragen ter sprake in het wijkteam. Men wil beginnen met de wijken 7 (Dichteren) 2 (Overstegen en 9 (Noord /Bezelhorst). In wijk 4 (Oosseld) is al een groep bezig met het wijkontwikkelingsplan. Na een jaar zou er voor elk van de 8 wijken een wijkteam moeten zijn opgestart. Toch zal de gemeente heel voorzichtig beginnen. Alle organisaties moeten moeite doen om tijd vrij te maken. Er mogen niet al te hoge verwachtingen zijn in het begin, want die kunnen niet worden waargemaakt met de beperkte middelen. Het gaat er eerst vooral om dat ervaring wordt opgedaan met de nieuwe aanpak, zodat de kosten en baten beter in beeld komen. Met de uitslag van de wijkenquête die dit jaar is gehouden gaan de wijkteams nu aan de slag.

We zijn zeer verheugd met deze eerste stap.

Bestuursrapportage
In de tweede bestuursrapportage over 1999 geeft het college aan hoe het er voorstaat met de verschillende projecten en of de uitgaven in de pas lopen met de begroting die door de gemeenteraad is vastgesteld.

Financieel ziet het er goed uit. Naar het zich nu laat aanzien zal er in 1999 3,7 miljoen gulden overblijven. Voor het grootste deel heeft dat te maken met een meevallende uitkering van het rijk, een lage rente en een hoger dividend op aandelen. Het meeste is een eenmalig voordeel in 1999, maar een klein deel is ook de komende jaren aan voordeel te verwachten.

Een groot deel van het overschot heeft inmiddels al een bestemming gekregen: 1,5 miljoen voor tekorten in 2000 en 2001 (Zalmsnip), 1 miljoen voor de MobiMax en 0,8 miljoen voor diverse andere zaken. Over de MobiMax moet nog verder gesproken worden, maar het reserveren van 1 miljoen voor dit project betekent dat er geld in de WVG-pot (Wet Voorzieningen Gehandicapten) kan worden teruggestort.

Opvallend in de bestuursrapportage is dat er op de afdeling Welzijn veel projecten stagneren door gebrek aan personeel. Bij de meerjarenraming hebben we dat ook al eerder opgemerkt. Er zijn harde planningen voor de aanleg van wegen en voor bouwprojecten, maar als het om culturele of welzijnsvoorzieningen gaat, dan zijn de toezeggingen en de plannen veel minder hard.

Op de afdeling welzijn worden mensen die ziek of met zwangerschapsverlof zijn niet of na lange tijd vervangen en daardoor lopen projecten vertraging op, zoals een andere subsidievorm voor amateurkunst, een vast budget voor de muziekschool, het torenplan rond de binnenstad, het ouderenbeleid, een nieuwe peuterspeelzaal in Gaanderen, de subsidies van de Oranjeverenigingen en de inventarisatie van speelplekken in de gemeente. Het is de hoogste tijd dat hier iets aan gedaan wordt. Al die vertragingen werken frustrerend voor de afdeling en voor de betrokken instellingen in Doetinchem.

Prestatiebeloning
De gemeente gaat in 2000 op bescheiden schaal beginnen met belonen naar prestatie. Het heet bewust gedifferentieerd belonen. Het geld dat nu als eindejaarsuitkering naar alle personeelsleden gaat, wordt straks uitgekeerd op basis van bewezen diensten. De beoordelingsgesprekken met de chefs bieden daarvoor de basis. Voor het beoordelen worden de mensen geschoold.

Ook voor het onderwijs wordt landelijk gewerkt aan een systeem van competentiebeloning. Dat alles past in de huidige tijd, waarin geld steeds meer de bepalende factor lijkt te worden.

Golfbaan op vuilstort
Een particulier heeft de gemeente gevraagd om een golfterrein te mogen aanleggen op en naast de vuilstort De Belder achteraan op de Huet. Hij wil een golfbaan van 12 hectare, die de golfsport voor een breed publiek toegankelijk moet maken. In de visie van de gemeente zullen op deze plek op den duur sportvelden worden aangelegd ter vervanging van Sportpark Zuid als daar woningen worden gebouwd. De andere politieke partijen wilden dat de gemeente de mogelijkheden zou gaan onderzoeken. Wij vinden dat de gemeente hier geen geld en tijd in moet steken. Er ligt niet eens een financieel uitgewerkt plan op tafel.

Stedenbeleid
De provincie gaat extra geld beschikbaar stellen voor de 8 grootste steden in Gelderland, waaronder Doetinchem. Dit gebeurt vanuit het idee dat bepaalde problemen en de zorg voor voorzieningen zich concentreert in de steden. Steden die geld willen hebben, moeten een visie op de ontwikkeling van de stad indienen, waarin niet alleen de fysieke omgeving, maar ook de sociale structuur aan de orde komt. In Doetinchem werkt hier een projectgroep aan.