Inhoud: begroting 2002, visitatiecommissie op visite, secretaris op wachtgeld, stadsfront, soap gaat verder, kandidatenlijst.
Begroting 2002
Bij de begrotingsbehandeling van november was geen pers aanwezig zodat u er niet over hebt kunnen lezen in de krant. Daarom nog even een terugblik.
In het vorige fractiebericht spraken we onze verbazing uit over het feit dat de Onroerende Zaak Belasting (OZB) komend jaar omhoog gaat terwijl er geld over is en we nog niet weten waaraan dat precies wordt uitgegeven. Er is bekend dat er grote plannen zijn voor de toekomst, maar wanneer en hoe die concreet financieel worden ingevuld valt uit de voorstellen voor 2002 nog niet af te leiden.
Wij vinden dat een gemeente geen spaarbank voor haar inwoners moet willen spelen en dienden daarom een amendement in. Daarin stellen we voor om de OZB niet te verhogen met de voorgestelde 4,5 %, maar alleen met het trendmatige inflatiepercentage van 2,25 %. Doetinchem staat er immers goed voor, er is sprake van een begrotingsoverschot. Nu er meer geld is dan waarop was gerekend, lijkt het ons logisch om de OZB minder te laten stijgen.
Vervolgens ontstond er een bizarre discussie. Geen van de andere partijen was het met ons eens. De VVD verweet ons zelfs dat we OZB wilden "teruggeven", tamelijk lastig wanneer er nog niet eens geïnd is. Gelukkig had de wethouder wel begrepen wat de bedoeling was, maar ook zij vond ons amendement tot verlaging van de OZB-verhoging geen goed idee. Ze hield de gemeenteraad voor dat het geld gezien alle ambities voor de toekomst hard nodig zal zijn. We zouden zelfs makkelijk vier keer zoveel kunnen uitgeven!
Denken we echt dat er zoveel geld is dat alles moet kunnen en kiezen overbodig is geworden? Of wordt het misschien toch tijd om met elkaar iets minder te willen?
Mocht dat laatste aan de orde zijn dan staan goede onderwijsvoorzieningen en vernieuwing van Amphion.wat ons betreft bovenaan.
Visitatiecommissie op visite
Ook dit onderwerp begint met geld, in dit geval 17,5 miljoen gulden, afkomstig uit de pot voor Gelders Stedelijk Ontwikkelingsbeleid (GSO).
Om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit dat provinciale fonds stelde Doetinchem vorig jaar in recordtempo een "stadsvisie"op. Daarin schetst het gemeentebestuur in grote lijnen zijn wensen en plannen voor de toekomst. Er staan grote stadsvernieuwingsprojecten in als Hamburgerbroek en het Theaterkwartier, maar ook plannen op het gebied van jeugd- en ouderenparticipatie. Bij een stadsvisie moet zowel het economische als het fysieke en het sociale aspect van de verschillende plannen in balans zijn. Dat betekent dat het niet alleen om grote bouwplannen mag gaan, er moet ook aandacht zijn voor de economische gevolgen en voor de welzijnskant van het verhaal.
Het vereist goed overleg tussen de diverse afdelingen op het stadhuis om die verschillende onderdelen op elkaar af te stemmen en in die zin heeft de stadsvisie binnen de gemeentelijke organisatie veel in beweging gezet. Door de snelheid waarmee deze stadsvisie tot stand moest komen is het echter vooral een ambtelijk stuk geworden. De betrokkenheid van de burgers bij het geheel is tot nu toe onvoldoende uit de verf gekomen.
De provincie mag er dan in bestuurlijk opzicht een rommeltje van maken, ze houdt haar GSO-pot in elk geval wel goed in de gaten. Op 17 december komt er al een visitatiecommissie kijken of Doetinchem die 17,5 miljoen wel op een verantwoorde manier aan het besteden is. Dat die commissie zo snel komt, heeft te maken met de evaluatie van het Grote Steden Beleid van vroeger. Daarbij controleerde men later en bleek het daardoor moeilijk om zaken nog bij te stellen.
Naar ons idee komen mevrouw Leemhuis-Stout en haar medecommissieleden te vroeg. Net begonnen met de uitvoering van de verschillende projecten kan de gemeente nog maar nauwelijks resultaten laten zien.
Secretaris op wachtgeld
We schreven al eerder over de aanpassing van de gemeentelijke organisatie aan de moderne tijd. Kort gezegd komt het erop neer dat de organisatie haar dienstverlening gaat afstemmen op de vraag vanuit de maatschappij. Nogal wiedes, zult u denken, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Tot voor kort gingen overheidsorganisaties meestal uit van hun eigen aanbod en daar moest die vraag "van buiten" dan maar in passen. In Doetinchem was het niet anders, maar dat wordt het nu wel.
Een en ander vraagt een andere manier van denken, een cultuuromslag. Zoiets lukt niet in een dag, dat is een proces waarin iedereen moet groeien. Voor sommigen zal het moeilijk zijn om die stap te maken. Dat geldt in het bijzonder voor de gemeentesecretaris. Hij heeft het ambtelijk apparaat immers al negentien jaar in die "oude stijl van werken" aangestuurd en is daarvan eigenlijk het symbool geworden. Het is haast onmogelijk om van die persoon te verwachten dat hij nu de organisatie in beweging gaat zetten in een andere richting dan die hij steeds heeft voorgestaan. Daarom is afgesproken dat hij per 1 februari eervol ontslag krijgt en daarna aanspraak kan maken op de normale wachtgeldregeling. Dat kost de gemeente veel geld, maar rechtspositioneel gezien kunnen we daar niet onder uit. Al is het naar buiten toe wel moeilijk uit te leggen.
Daarnaast is het jammer dat deze personele consequentie niet eerder is onderkend. Het organisatie-ontwikkelingspro- ces loopt tenslotte al een paar jaar. Wellicht had er eerder in het traject duidelijkheid op dit punt kunnen zijn. Misschien, al is dat niet zeker, waren er dan andere oplossingen denkbaar geweest. Maar met deze constatering achteraf schieten we verder niets op.
Stadsfront
Een week of twee geleden stond er opeens een uitgewerkt plan in de krant voor de invulling van het gebied tussen de Grutstraat en de IJsselkade. Dat plan voor een soort extra stadsmuur aansluitend op de walhuisjes aan de Korte Kapoeniestraat is afkomstig uit in een ambtelijke notitie over deze uitdagende bouwlocatie. Het werpt de vraag op of op die plek een schil om "het ei" gewenst is en of de Oude IJssel meer de stad in moet komen of niet.
Het college van burgemeester en wethouders was nog niet aan die discussie toe gekomen en stuurde de notitie "Stadsfront Doetinchem, ruimte voor wonen" alvast naar de commissie ruimtelijke ordening om er kennis van te nemen. Het gaat dus eigenlijk om een discussiestuk, met genoemd plan als een van de opties. Naar buiten toe is het echter nogal stellig overgekomen en daardoor is er in de buurt onrust ontstaan. Daarom hebben we aangedrongen op een snel vervolgtraject waarbij er meer aandacht zal zijn voor de positie van de bewoners en ondernemers in het gebied.
Soap gaat verder
Nog steeds houdt de herindeling van Achterhoek en Liemers de provinciale gemoederen bezig. Ondertussen begint het hele proces alle trekken van een soap te vertonen. Kijkt u even mee?
Ongeveer een jaar geleden vroeg de provincie de gemeenten naar hun visie op de toekomst, zonder daarbij kaders of richtlijnen mee te geven. Resultaat: de meeste gemeenten kozen voor zelfstandigheid en redeneerden vooral vanuit eigenbelang. Er was nauwelijks oog voor behoud van het bijzondere karakter van het totale gebied.
In mei kwam het college van Gedeputeerde Staten (GS) met een voorlopig voorontwerp. Gezien de verantwoordelijkheid van GS voor de regio als geheel bleek dat een verrassend voorstel waarin vooral het gebrek aan visie opviel. De Achterhoek zou er volledig versnipperd door raken. Het leek vooral bedoeld om alle partijen te vriend te houden. Of een poging om de discussie op gang te brengen. Dat laatste lukte goed, bijna alle gemeenten waren ontevreden en gingen steun zoeken bij elkaar. Ook de minister van Binnenlandse Zaken bemoeide zich ermee, wat in dit stadium opmerkelijk was.
Nu ligt er dan een nieuw voorstel waarover GS onderling verdeeld is. Drie van de zeven gedeputeerden (VVD) willen Doetinchem via Terborg en Silvolde koppelen aan Gendringen, de vier anderen (CDA+SGP) vinden dat de Doetinchem kan blijven zoals het is. Het standpunt dat de Commissaris van de Koningin inneemt is nog onduidelijk. In de Provinciale Staten (PS) liggen de verhoudingen heel anders. Op grond van eerdere uitlatingen zal een meerderheid van VVD (18), PvdA (14) en GroenLinks (7) waarschijnlijk het minderheidsstandpunt van de VVD-gedeputeerden volgen.
De soap lijkt nog lang niet afgelopen…
Kandidatenlijst
Op onze ledenvergadering van 20 november was een derde van het aantal leden aanwezig. Daar waren we erg blij mee.
Op de kandidatenlijst zult u op de plaatsen 1 t/m 10 de volgende namen aantreffen:
1. Jaap Oudshoorn
2. Karin Huyink
3. Erwin de Graauw
4. René Kortooms
5. Monika Neumann
6. Frans van Doesum
7. Frans Langeveld
8. Annelise Wessing
9. Hans Glas
10. Richard Rözer