Inhoud: vijf zetels, Amphion (vervolg), oostelijke randweg, Rietveld lyceum zelfstandig, strategienota integraal verkeersplan, koersdocument, laatste fractiebericht van Karin.

Vijf zetels

GroenLinks gaat van vier naar vijf mensen in de raad. Even leken het er zelfs zes te worden, maar de eerste ‘definitieve’ uitslag bleek onjuist. Beetje slordig, zeker voor Rob van Dillen die een benauwd halfuurtje had. Maar ook met vijf zetels zijn we best tevreden, iedereen bedankt!

Omdat PvdA en D66 ook wonnen, ontstond er zicht op een progressief college. Daarover verderop meer.

Amphion (vervolg)

Op 11 november kwam Amphion opnieuw aan de orde. Op 1 maart 2004 vroeg de raad het college immers te onderzoeken of het mogelijk is om op de locatie Varkensweide - Oude IJssel een schouwburg neer te zetten. De resultaten van dat onderzoek werden nu besproken.

Volgens het college is voldoende aangetoond dat de plek geschikt is. De schouwburg zou in de ecologische verbindingszone (EVZ) langs het water kunnen worden ingepast en voor de 125 parkeerplaatsen die daardoor verdwijnen, is compensatie aanwezig op Sportpark-Zuid. Toegegeven: de verkeersafwikkeling is nog een lastig punt, er zijn nog wat ontheffingen nodig, het Waterschap moet de grond nog willen verkopen en de dekking is nog niet rond, maar los van deze peanuts moet het kunnen. Vindt het college.

De VVD was het daar van harte mee eens. CDA en PvdA hadden toch wat bedenkingen en kwamen met een amendement. Daarin vragen ze om extra onderzoek omdat het collegevoorstel uitgaat van gratis parkeren en er bij betaald parkeren, al dan niet in gecombineerd met woningbouw, misschien een betere oplossing van de parkeerproblematiek mogelijk is. Dat onderzoek moet voor 1 april 2005 af zijn. Dus nog vier maanden langer onzekerheid voor Amphion en omwonenden, terwijl er duidelijkheid was beloofd. CU/SGP steunde dit amendement, de VVD had er geen behoefte aan.

Wij evenmin, Amphion hoort niet in een EVZ, maar in het centrum. Daarin werden we bijgevallen door D66 en de Lijst Arik. Daarnaast is het voorstel gebaseerd op een rammelend onderzoeksrapport, is onduidelijk wat grond en eventuele compenserende ecologische maatregelen gaan kosten en worden parkeer- en verkeersoverlast volledig afgewenteld op de omgeving. Uiteindelijk werd het amendement met 17 tegen 11 stemmen aangenomen.  

Oostelijke randweg

Verder stond in november de tracékeuze voor de oostelijke randweg op de agenda. Omdat die weg opgenomen is in het integrale verkeersplan (IVP) dat pas in december zou worden besproken, stelde de PvdA voor dat onderwerp te verplaatsen naar de volgende raadsvergadering. Het is immers logischer eerst het ‘moederplan’ vast te stellen en daarna te toetsen of en hoe de diverse onderdelen daarin passen.

Dat idee veroorzaakte grote irritatie bij CDA en VVD die de PvdA-fractie verweten het door haarzelf onderschreven collegeakkoord onderuit te halen. De andere fracties konden zich wel in het voorstel van de PvdA vinden en dankzij het feit dat er bij de tegenstanders een raadslid ziek was, werd de behandeling uitgesteld.

Dat uitstel had overigens weinig invloed op de standpunten. CDA en VVD onderschreven de keuze van het college voor het Zelhems spoortracé, de PvdA vond de keuze voor dat tracé onvoldoende onderbouwd en pleitte voor meer onderzoek en D66 en CU/SGP lieten weten meer te zien in een randweg die verder van de bebouwde kom afligt.

GroenLinks is nog steeds niet overtuigd van de noodzaak van een nieuwe weg en wees het voorgestelde tracé om de volgende redenen af :

  • het ligt te dicht bij de bebouwing. Daardoor dreigt een tweede Kennedylaan te ontstaan. De verkeersproblemen verschuiven, maar worden niet echt opgelost;
  • een weg op die plek is schadelijk voor het beschermde natuurgebied De Zumpe;
  • allerlei aangedragen alternatieven (aanpassingen aan bestaande wegen, een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Terborgseweg, het spoor en de Kennedylaan, eenrichtingcircuits en een pendelbussysteem) zijn te weinig onderzocht;
  • het onderzoeksrapport is gebaseerd op verkeerde prognoses.

Met hun meerderheid van een zetel konden CDA en VVD het voorstel voor een oostelijke randweg over het Zelhems spoortracé er in de oude raad nog doordrukken. Nu maar afwachten hoe de nieuwe raad met dat besluit omgaat…

Rietveldlyceum zelfstandig

Door maatregelen van het rijk wordt het voor kleinere scholen steeds moeilijker om zelfstandig te blijven. Veel scholen gaan daarom een fusie aan of kiezen ervoor samen te werken onder een overkoepelend bestuur.

Om het Rietveld Lyceum ‘op eigen benen te zetten’ zodat de school met twee andere scholen uit de regio onder een bestuur voor voortgezet openbaar onderwijs verder kan, moet het oude schoolbestuur, in dit geval de gemeente, de school een aantal zaken en een geldbedrag meegeven. Vergelijkbaar met een kind dat op kamers gaat en van ouders goede raad, eerste inrichting en een buffer op de bank meekrijgt.

Verschillende onafhankelijke onderzoekers kwamen tot de conclusie dat deze ‘bruidsschat’ €2,4 miljoen moest bedragen. B&W vonden dat veel te veel. Zij boden eerst een kleine €6 ton en later €1,1 miljoen. Intussen viel het college uiteen, adviseerden rector en MR negatief en snapten fusiepartners en gemeenteraad er niets meer van.

De raad besloot daarop tot een time-out, zodat een en ander nog eens goed kon worden bekeken. Een nieuwe doorrekening wees uit dat de school met minimaal €1,7 miljoen verantwoord kan worden losgelaten. Een voordeel van €7 ton ten opzichte van de aanvankelijke €2,4 miljoen. Aardig verdiend zou je zeggen. Dat staat echter nog te bezien, want er moeten nog onderzoekskosten van worden afgetrokken. Bovendien gaat het om een minimumbedrag dat hoe dan ook krap blijft. Met het risico dat de school straks toch weer bij de gemeente moet gaan aankloppen. In elk geval is duidelijk wat school, gemeenteraad en burgers van Doetinchem van dit ‘voordeel’ wijzer zijn geworden:

  • een in alle opzichten slepend en slopend proces dat de nodige onrust veroorzaakte onder het schoolpersoneel;
  • een soap in de vorm van een bestuurscrisis die niet alleen het imago van Doetinchem, maar ook diverse betrokken personen ernstig beschadigde;
  • tot op de dag van vandaag verstoorde politieke verhoudingen.

Je kunt je afvragen of dit alles tegen het voordeel opweegt.

Wij denken van niet.

Strategienota integraal verkeersplan

Na veel geharrewar is de strategienota voor het integraal verkeersplan (IVP) toch nog in de oude raad behandeld en met 15 stemmen tegen 13 aangenomen.

Ooit is afgesproken dat de actualisatie van het zeven jaar oude IVP nog in deze raad aan de orde zou komen. Dat hoort dan natuurlijk gewoon te gebeuren. Maar om op behandeling te staan op een moment dat de voorstanders van dat ingrijpende verhaal al door de kiezers zijn teruggefloten en er een andere politieke realiteit is ontstaan, is niet chique. Een demissionaire regering handelt tenslotte ook alleen lopende zaken af en gaat niet over tot nieuw beleid.   

Maar goed, het moest en het zou en daarom, in het kort, onze inbreng:

  • net als bij de oostelijke randweg is ook bij het IVP uitgegaan van verkeerde prognoses;
  • we zijn het eens met de plannen om fietsen te bevorderen, maar vragen meer aandacht voor openbaar vervoer;
  • we willen graag meepraten over een mogelijke afsluiting van de Gaswal;
  • als er werkelijk rondwegen nodig zijn, dan verder van het centrum en in samenwerking met andere gemeenten;
  • snelle oplossingen voor diverse knelpunten in de stad door andere afstelling verkeerslichten, eenrichtingscircuits en aanpassingen aan bestaande infrastructuur.

Bij dat laatste denken we aan een ongelijkvloerse kruising bij de spoorwegovergang op de Terborgseweg en verbetering van de bereikbaarheid van het ziekenhuis. Dat kan betekenen dat de Loolaan tijdelijk weer open moet. 

Koersdocument

Direct na de verkiezingen begonnen de onderhandelingen voor een nieuwe coalitie. Het is gebruikelijk dat de lijsttrekker van de grootste partij daarbij het voortouw neemt. In dit geval de lijsttrekker van de PvdA met wie CDA en VVD niet meer in een college wensen te zitten.

Het CDA wilde alleen over een programma praten als de PvdA beloofde hun eerste man uit het college te houden en zette zichzelf daarmee buiten spel. Eerst inhoud, daarna portefeuilles en dan pas komen de poppetjes. De VVD viel later buiten de boot omdat een coalitie van PvdA en VVD geen meerderheid heeft en de liberalen GroenLinks er niet bij wilden hebben. Bleef over de progressieve coalitie van PvdA, GroenLinks, D66 en CU/SGP, in de nieuwe raad goed voor een kleine meerderheid van 17 zetels tegenover 14 van CDA en VVD.

Die partijen schreven daarop samen een koersdocument dat door het nieuwe college moet worden vertaald naar uitvoeringsplannen. De drie grootste koerswijzigingen zijn: 

  • Amphion naar het Veemarktterrein, woningbouw op De Veentjes, overal betaald en op de Varkensweide in twee lagen parkeren;
  • onderzoek naar een grofmazig stelsel van rondwegen en knelpunten oplossen door aanpassen bestaande wegen;
  • €5 miljoen bezuinigen door besparing op personeelskosten, stoppen van grote projecten (zoals de verbouwing van het stadhuis en eventueel lastenverhoging waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten zullen dragen.

Deze en nog veel meer belangrijke zaken liggen straks op het bordje van een ‘links’ B&W, met twee wethouders voor de PvdA, een voor D66 en een voor GroenLinks.

Laatste fractiebericht van Karin

Dit is mijn laatste fractiebericht, vanaf nu wordt het geschreven door Frans van Doesum en Dirk Kuipers.

In 1984 verscheen het eerste fractiebericht van Pieter van Vemde, destijds raadslid voor de PPR/PSP. Hij heeft er 148 geschreven. Toen hij naar Brabant verhuisde, kon er worden voortgeborduurd op zijn concept. Geholpen door meelezende fractiegenoten, 26 bezorgers en reacties van lezers was dat een feest om te doen. Bedankt allemaal!