Inhoud: onderwijshuisvesting, eenmalige extra uitkering, sluipverkeer, Hamburgerbroek, kronkelpaden van de gemeente, verkiezingen.
Onderwijshuisvesting
In de raadsvergadering van 18 februari is het scholenhuisvestingsplan aanvaard. Wij hebben ingestemd met het plan maar wel onze teleurstelling uitgesproken over de inhoud. Het plan is niet meer dan een opsomming van wenselijke projecten, waaruit nog nauwelijks een keuze is gemaakt.
In totaal staan er bouwprojecten voor de komende jaren in het plan voor een bedrag van 52 miljoen, terwijl de gemeentekas vrijwel leeg is. Bovendien zijn er nog geen bedragen opgenomen voor de reorganisatie van het speciaal onderwijs, omdat daarvoor de plannen nog niet klaar zijn. En dit gaat de komende jaren al spelen. Karin Huyink omschreef het plan dan ook in de commissie als "Wat zouden we doen als we de jackpot zouden winnen".
In de meerjarenbegroting, die in juni in de raad besproken wordt moet er duidelijkheid komen over de haalbaarheid van de diverse plannen. Dat hangt dan af van de ruimte die de gemeente in de totale begroting wil maken voor het onderwijs. Handig zou zijn geweest als er dan in ieder geval vanuit het onderwijs prioriteiten zouden zijn gesteld.
Eén prioriteit heeft het college in ieder geval wel gesteld: Er zal zo'n 7 miljoen worden geïnvesteerd in basisscholen, waarvan een deel bestemd is voor extra lokalen, die nodig zijn omdat de klassen kleiner worden. Hiervoor krijgt de gemeente ook extra geld van het rijk.
Een ander zwak punt uit de nota is dat er een algemene visie ontbreekt op het onderwijsbeleid van de gemeente. Er is geen relatie met het welzijnsbeleid en de Ruimtelijke Ordening. Er ligt weliswaar een notitie over integraal jeugdbeleid, waarin een belangrijke taak voor de scholen was weggelegd, maar de discussie hierover lijkt gestokt.
Zo'n visie heeft ook gevolgen voor de huisvesting, die dan bijvoorbeeld gecombineerd zou kunnen worden met welzijnsvoorzieningen.
Het LOOP, het overlegplatform van de schoolbesturen in Doetinchem, kan instemmen met het plan. Zolang er nog geen echte keuzes worden gemaakt is dat ook niet zo moeilijk. Er kan bovendien een probleem ontstaan binnen het LOOP, omdat de gemeente na 12 jaar nog steeds niet verder gekomen is met het loskoppelen van het Rietveldlyceum van de gemeente. Andere gemeenten zijn daar vaak veel verder mee. Onenigheid zal straks ontstaan wanneer het Rietveld anders wordt behandeld dan de andere scholen. In de raad hebben we nog eens gevraagd naar het gevaar van dit probleem, dat de gemeente maar voor zich uitschuift. Wethouder Wubbels zag dat in het geheel niet. Hij roemde in de raad enkel de positieve inbreng van het LOOP en zag geen beren op de weg.
Eenmalige extra uitkering
In de commissie welzijn is de eenmalige uitkering van ƒ 1000,- voor mensen met een minimumuitkering aan de orde geweest. Dit is een onderdeel van de anti-armoede nota, die twee jaar geleden is aangenomen door de gemeenteraad. GroenLinks vindt dat dit eigenlijk een taak is van de rijksoverheid: de minimumuitkeringen zijn te laag en moeten met zo'n 10 % omhoog. Maar wat je kunt doen op gemeenteniveau, moet je niet laten. Dit jaar geldt de regeling voor mensen die al 5 jaar of meer van de bijstand gebruik moeten maken en ook voor mensen die al 5 jaar of langer een uitkering (bijv. AOW) hebben op bijstandsniveau. Zij krijgen de eenmalige uitkering van ƒ 1000,-.
Probleem is dat de gemeente van de laatste groep geen overzicht heeft. Via algemene voorlichting en gerichte informatie aan bekende doelgroepen ( mensen die gebruik maken van de kwijtscheldingsregeling, arbeidsbureau, kerken, enz) zal getracht worden deze mensen te bereiken.
De regeling kostte vorig jaar meer dan verwacht. Daarom stelt het college voor, dat de aanvragen voor 1 juni binnen moeten zijn. Aanvragen na 1 juni worden doorgeschoven naar volgend jaar. Wanneer er na 1 juni nog geld over is, kunnen nog aanvragen in behandeling worden genomen.
GroenLinks is het niet eens met deze datum. Mensen kunnen op deze wijze hun recht op de uitkering kwijtraken als ze niet op tijd weten van de regeling. De VVD vroeg om aanscherping van de regels voor een volgend jaar, wanneer de regeling meer geld zou gaan kosten dan begroot.
De aanvraagformulieren zijn te verkrijgen bij de afdeling burgerzaken in het stadhuis.
Sluipverkeer
Bij het ontwerp van de nieuwe wijk Dichteren is uitgebreid gesproken over tegengaan van sluipverkeer. Door de spoorwegovergang bij station De Huet zouden auto's vanuit de Huet door Dichteren heen naar de A18 kunnen rijden. Auto's vanuit Dichteren zouden door de Huet naar het centrum kunnen rijden (denk aan de Energiebrug). Dat wilde de raad voorkomen, zodat in de plannen voor Dichteren werd opgenomen, dat de doorgang van Dichteren naar de Huet voor autoverkeer onaantrekkelijk zou worden gemaakt. In plaats van door de wijken te rijden zouden de auto's over de Europaweg en Liemersweg moeten gaan en zo minder overlast in de woonbuurten geven. Dat is in het belang van alle bewoners van deze twee wijken.
Een groep bewoners aan de Hof van Oxford is nu in verzet gekomen tegen de afsluiting voor auto's bij hun straat. Men wil op een eenvoudige manier met de auto naar het winkelcentrum in de Huet kunnen rijden. Dat is op zich wel een begrijpelijke wens, vooral voor ouderen, maar het zou grote problemen geven als de gemeente daaraan tegemoet zou komen. In de commissie hebben we gesteld dat we aan het tegengaan van sluipverkeer willen vasthouden, maar natuurlijk wel mee willen denken aan andere oplossingen (een afsluiting op een andere plek) die hetzelfde bereiken. Dan is echter wel een voorwaarde dat alle betrokkenen daar in mee kunnen gaan.
Enkele politieke partijen steunen nu een alternatief voorstel. Daar blijken echter weer andere bewoners problemen mee te hebben. En dan lijkt het ons logischer om vast te houden aan de huidige situatie. Die kon namelijk bekend zijn aan de mensen op het moment dat ze er kwamen wonen. Dan moet je niet de problemen later bij een ander voor de deur leggen.
Hamburgerbroek
Er wordt verder gewerkt aan de plannen voor een grootscheepse verplaatsing van bedrijven die op het Hamburgerbroek staan. Dit is het gebied tussen de Terborgseweg en de Oude IJssel en tussen het NS-station en de binnenstad.
Verplaatsing van de bedrijven gaat erg veel geld kosten en het is dan ook alleen mogelijk als hier veel woningen gebouwd kunnen worden. Men gaat uit van zo'n 1200, dat is ongeveer een derde deel van de wijk De Huet.
Er zijn nu 3 mogelijke stedenbouwkundige alternatieven ontwikkeld:
- Een pleinenmodel, waarbij de woningen rond een aantal pleinen gegroepeerd worden. Het openhouden van de pleinen vraagt om een bouw tot 6 à 7 verdiepingen.
- Een campus model, waarbij het gebied in allemaal verschillende stukken is opgedeeld, die ook verschillend worden vormgegeven. Voordeel van dit model is dat het heel goed gefaseerd kan worden gebouwd. Het gebied verliest wel aan eenheid.
- Een streepjescode model, met evenwijdige straten van de Terborgseweg richting Oude IJssel. Dit wordt wel erg strak met veel eenduidige woonblokken, die toch nog 4 à 5 hoog moeten worden. Een minder prettig woonklimaat.
Waarschijnlijk zal de verplaatsing van de Sturko wel lukken, zodat men vanaf het station met herinrichten wil beginnen. Daar moet een nieuw busstation komen en het is ook een aantrekkelijke plek voor kantoren.
Groot probleem is waarschijnlijk de papierfabriek. De investeringen in de machines die daar staan opgesteld zijn heel groot.
Bij de omgeving van het station is de verkeersafwikkeling het grootste probleem. Er zijn enkele mogelijkheden bekeken voor de situatie bij de huidige spoorwegovergang. Voor de bereikbaarheid van een busstation moet hier iets veranderen. Een mogelijkheid is een grote rotonde, waar het spoor dwars overheen loopt. Een andere mogelijkheid is om de Terborgseweg vanaf de A18 met een grote bocht door te laten lopen in de Kennedylaan. De Terborgseweg naar de binnenstad wordt dan een afslag. Ook is een ongelijkvloerse kruising bij het spoor bekeken, maar daarvoor is waarschijnlijk te weinig ruimte. Bij alle mogelijkheden viel op dat er aan alle fietsbewegingen nog onvoldoende is gedacht.
Kronkelpaden van de gemeente
De gemeente ligt weer eens overhoop met een aantal bewoners, dit maal aan de Spoorstraat. Daar komt het nieuwe fietspad langs over de oude spoorbaan naar Zelhem.
De bewoners wilden graag dat de bomen en struiken langs hun straat zoveel mogelijk blijven staan en wilden het pad zoveel mogelijk naar de volkstuinen die daar liggen. Zo stond het ook op de tekening toen het plan ter inzage lag en men maakte dus geen bezwaar. Later kwam de gemeente er achter dat het pad dichter naar de weg zou moeten, omdat het anders niet zou passen in het bestemmingsplan. Daarin staat namelijk een bepaalde strook voor de weg en de bermen getekend. Aanpassing van het bestemmingsplan met alle inspraak zou grote vertraging opleveren. Men paste daarom de route van het fietspad aan, dat nu hier en daar kronkelt om toch nog de belangrijkste bomen te laten staan. Er moeten dan wel een aantal bomen en meer struiken weg.
Gevolg is dat er nu bewoners boos zijn en alsnog bezwaar willen maken.
Verderop langs de oude spoorbaan kun je nu zien wat een rondweg voor fietsers betekent. Er is een brede strook van 4 meter helemaal vrijgemaakt en de bochtjes zijn er helemaal uit. Er ontstaat een racebaan voor brommers. De prachtige klimbomen voor kinderen die hier stonden zijn gekapt of toegetakeld. Waarom GroenLinks tegen dit fietspad was is inmiddels goed te zien. Jammer van mijn zondagse wandelroute.
Verkiezingen
Op woensdag 3 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. De animo bij de kiezers lijkt niet erg groot. En nu heeft Doetinchem in afwijking van heel Nederland ook nog de krokusvakantie in die week gepland.
Toch is het heel belangrijk om te gaan stemmen. Vooral op het gebied van natuur en milieu en de ontwikkeling van het platteland in Gelderland heeft de provincie grote invloed.
Bel ons zo nodig als u iemand voor u wilt laten stemmen.