Inhoud: gemeenteraad kiest voor Optimaal FM, burgemeester Fokkens vertrekt, besef van Doetinchem, besef van achterstand op welzijnsgebied, besef bijd e PvdA, Vlijtstraattracé wordt flink duurder, popoefenruimte mag niet.

Gemeenteraad kiest voor Optimaal FM
De gemeenraad heeft op 17 februari besloten om het Commissariaat voor de Media te adviseren de zendtijd voor een lokale omroep in Doetinchem toe te wijzen aan Optimaal FM. De zendmachtiging was vrijgekomen bij het ter ziele gaan van radio IJsselstad.

Optimaal FM fungeert al als lokale omroep van een aantal omliggende gemeenten als Wehl, Zelhem en Bergh. Er werken naast vrijwilligers een aantal betaalde medewerkers aan de omroep mee en er luisteren behoorlijk wat mensen naar de zender.

Er was nog een andere kandidaat, de Stichting Stadsomroep Doetinchem. Zij hadden een uitgebreid plan ingediend om plaatselijke radio te gaan verzorgen.

De hamvraag bij de keuze was of we zouden moeten kiezen voor een enthousiaste groep mensen, die nog moet laten zien wat ze kan of voor een bewezen professionele zender als Optimaal FM. Uiteindelijk kozen alle partijen op de SGP/RPF na voor het laatste. Voor ons speelde daarbij mee dat we Doetinchem met zijn regiofunctie niet teveel los willen zien van die regio. We vinden wel dat de Doetinchemse inbreng gegarandeerd moet zijn en dat burgers van alle leeftijden eraan mee moeten kunnen doen. Veel streeknieuws zal toch wel uit Doetinchem komen.

Verder speelt mee dat een lokale omroep zich financieel zelf moet kunnen bedruipen, omdat we vinden dat veel andere zaken voorrang moeten hebben.

De raad stelde 2 voorwaarden aan Optimaal FM: De programmaraad moet een betere afspiegeling gaan vormen van de bevolking en de commerciële activiteiten van enkele van de medewerkers moeten duidelijk van de omroep worden gescheiden.

Burgemeester Fokkens vertrekt
De huidige burgemeester Jan Fokkens heeft aangekondigd per 1 juni a.s. te stoppen met zijn werk. Hij gaat met vervroegd pensioen, maar zal zijn tijd voorlopig ongetwijfeld vullen met allerlei andere activiteiten. Hij verhuist naar Noord Holland, waarmee het echtpaar banden heeft.

Om de opvolging te regelen bracht de commissaris van de koningin in Gelderland, de heer Kamminga, op 8 februari een bezoek aan de gemeenteraad.

Er is een vertrouwenscommissie gevormd uit de gemeenteraad, waarin alle partijen zitting hebben. Deze commissie zal gesprekken voeren met de kandidaten en een advies uitbrengen aan de commissaris van de koningin, die vervolgens weer een voorstel doet aan de minister.

Kamminga deed een heel duidelijke uitspraak over de inbreng van de gemeenteraad. Wanneer de vertrouwenscommissie met een eensluidende keus komt dan zal hij die kandidaat voordragen bij de minister.

De raad heeft ook een profielschets opgesteld voor de nieuwe burgemeester, waarover Kamminga nog een aantal verduidelijkende vragen stelde, want de sollicitanten kunnen op het provinciehuis informatie inwinnen. In de profielschets wordt mede op ons verzoek aandacht gevraagd voor de sociale structuur van de gemeente, begrip voor de volksaard in de Achterhoek en de positie van Doetinchem in de regio.

Op 8 maart sluit de sollicitatietermijn. Daarna praten de sollicitanten met commissaris Kamminga en eind maart krijgt de vertrouwenscommissie een selectie kandidaten om een gesprek mee te voeren. Ze kan eventueel ook uit de andere kandidaten mensen oproepen. Eind april vindt opnieuw overleg plaats, zodat in mei de beslissing kan vallen. Als alles zonder vertraging verloopt kan Doetinchem per 1 juli een nieuwe burgemeester hebben.

Besef van Doetinchem
Dat is de naam van de visie op de stad Doetinchem, die wordt ontwikkeld voor het stedenbeleid van de provincie. De provincie vindt, dat de grotere steden en de gemeenten met een sterke regiofunctie in Gelderland een duidelijke eigen stedelijke problematiek hebben. Voor de oplossing daarvan wordt extra geld uitgetrokken. Dan moeten de 8 steden, waaronder Doetinchem, wel met een visie komen op mogelijke verbeteringen in de functie van die steden en het leefklimaat.

In Doetinchem is een stuurgroep ingesteld, waarin alle afdelingen zijn vertegenwoordigd. Zij moet met voorstellen komen passend in een visie op de stad.

Besef staat voor: BeleidsEvenwicht Sociaal, Economisch en Fysiek. Het drukt uit, dat men streeft naar een nota waarin het sociale leven, de economische ontwikkeling en de fysieke omgeving (wegen en gebouwen) samen in één visie worden bekeken. Er wordt onderzocht welke initiatieven er nodig zijn om de stad op al deze terreinen en in samenhang te versterken. Nou dat klinkt erg mooi en we hopen dat de sociale aspecten nu een volwaardige plaats krijgen naast de twee andere. Ook bij de andere politieke partijen in de raad is inmiddels het inzicht ontstaan dat de ontwikkeling van de sociale structuur en de welzijnsvoorzieningen achterloopt bij de economische groei en uitbreiding met woningen, andere gebouwen en wegen.

Het wijkontwikkelingsplan voor Oosseld is een project dat goed zou passen in een aanvraag bij de provincie.

Besef van achterstand op welzijnsgebied
Het wordt steeds duidelijker dat Doetinchem er niet in slaagt om goed beleid te ontwikkelen op welzijnsgebied. Met name het ontwikkelen van een samenhangende visie ontbreekt.

Als het om bouwen gaat wordt veel geld gespendeerd om tot een visie te komen. Zo kreeg het bureau West 8 meer dan 6 ton voor het schrijven van de visie op de toekomstige locaties voor woningbouw. Voor het project Hamburgerbroek is inmiddels al veel meer dan een miljoen uitgegeven aan het maken van visies, plannen, tekeningen en presentaties. Voor een groot deel zijn daarvoor externe bureaus ingeschakeld.

In tegenstelling hiermee stelt de PvdA-wethouder in de raad, dat er op de afdeling geen tijd is om met goede plannen te komen voor integraal jeugdbeleid. Voor onderwijsbeleid, welzijnswerk in de wijken, peuterspeelzalen ontbreekt een samenhangende kijk, waardoor op deze terreinen steeds weer vertragingen ontstaan.

Leerplichtambtenaren zien toe op schoolverzuim, de gemeente geeft geld uit aan leerlingen met onderwijsachterstanden, er zijn instanties voor jeugdhulpverlening, die jongeren met problemen opvangen en scholen doen zelf aan verzuimpreventie en opvang op school. Voor een groot deel gaat dit over dezelfde zaken en moet er meer samenhang komen. Peuterspeelzalen kunnen al achterstanden bij kinderen signaleren die voor de basisscholen van belang zijn. Maar ze vallen onder welzijn en de scholen weer onder de afdeling onderwijs.

Alle terreinen waar het hier om gaat zijn binnen het college in handen van de twee PvdA-wethouders. Ze slaagden er de afgelopen tijd echter niet in om samen beleid te maken. Bij de PvdA ligt de sleutel om de achterstand in te lopen.

Besef bij de PvdA
Alfred Veltman vertrekt per 1 april als wethouder. Hij wordt burgemeester in de Brabantse gemeente Someren.

In de afgelopen raadsvergadering heeft René Kortooms namens onze fractie gevraagd om bij de invulling van de vacature voor een wethouder rekening te houden met de ervaring van de afgelopen jaren. We vinden dat voor een betere coördinatie in ieder geval alle zaken die met de jeugd te maken hebben onder één wethouder moeten worden gebracht: onderwijs, peuterspeelzalen, kinderopvang, sport, jeugdhulpverlening en buurtwerk. De sociale dienst, maatschappelijke zorg en gezondheidszorg zouden apart kunnen blijven. Met de portefeuille milieu die nu gekoppeld is aan onderwijs is wel te schuiven.

Een verdergaand voorstel is door te gaan met 3 wethouders, dat wil zeggen met 1 wethouder minder. We hebben dat al eens eerder voorgesteld. Milieu zou dan ondergebracht kunnen worden bij Ruimtelijke ordening en de hele welzijnssector bij één wethouder. Wellicht kan de nieuwe burgemeester daarbij enkele deeltaken overnemen. Het geld dat vrijkomt door het niet invullen van de wethouderspost kan besteed worden aan extra menskracht voor het ontwikkelen van integraal jeugdbeleid. Wanneer niet steeds maar gewerkt hoeft te worden met niet uitgewerkte plannen en ideeën en onvoldoende doordachte en doorgeprate visies, dan zou dat werkbesparend kunnen zijn.

Bij de invulling van de vacature rust een grote verantwoordelijkheid op de PvdA.

Vlijtstraattracé wordt flink duurder
In 2002 wil de gemeente beginnen met de aanleg van het Vlijtstraattracé. Deze nieuwe weg loopt van het industrieterrein Verheullsweiden met een brug over de Oude IJssel naar het nieuwe industriegebied in Wijnbergen.

Met de bewoners van Wijnbergen, die de nieuwe weg voor hun deur krijgen, is een afspraak gemaakt over een route die wat verder van hun huizen komt te liggen. Dat was voor de bewoners de reden om af te zien van verdere bezwaren tegen het bestemmingsplan voor het industriegebied Wijnbergen, waarin de weg voorkomt. Nu blijkt, dat in het overleg met de bewoners verschillende kaarten zijn gebruikt. Volgens de kaart van de bewoners komt de weg op 70 meter van de huizen en op de nu gehanteerde kaart op 45 meter. Voor een afstand van 70 meter moet een scheve brug over de Oude IJssel worden aangelegd, die zo'n 3 miljoen extra kost. De gemeente kan niet zomaar terugkomen op eerder gedane toezeggingen.

Jaren geleden hebben wij in de raad al een alternatief tracé voorgesteld via de Havenstraat met een brug meer naar het zuiden. In dat geval zou er veel minder overlast in Wijnbergen ontstaan. De route zou bovendien 4 à 5 miljoen goedkoper zijn, omdat verderop langs de rivier met een vaste brug in plaats van een beweegbare brug kan worden volstaan, omdat er op dat punt geen scheepvaart meer plaatsvindt. Bovendien kon zo'n 10 hectare industrieterrein op Verheullsweiden worden uitgespaard. Over dit voorstel verspreidden we een folder in heel Doetinchem. Volgens de gemeente was het verschil in kosten hooguit "enkele miljoenen", maar dat komt nu in een ander daglicht te staan.

Er vindt nog overleg plaats tussen gemeente en bewoners.

Popoefenruimte mag niet
Het wil maar niet lukken om een oefenruimte voor popmuziek van de grond te krijgen in Doetinchem De gemeente wilde tijdelijk voor 5 jaar een oplossing bieden in het pand van de jongerenorganisatie Plutus aan de Missetstraat. Door bezwaren van de eigenaar van het pand erachter gaat dit niet door. De rechtbank gaf de bezwaarmaker uiteindelijk gelijk.

In de oude fabrieksruimte wilde men een geluidsisolerende box plaatsen, die na 5 jaar naar een andere locatie verplaatst zou kunnen worden. Het is onbegrijpelijk dat het nu weer niet doorgaat. Het enige positieve nieuws is dat bij de plannen voor het Theaterkwartier (rond de schouwburg), waar de muziekschool een nieuwe plaats moet krijgen, al aan een definitieve oefenruimte wordt gedacht.