Inhoud: fietsen door de binnenstad, onderwijs, lage tonen geluid, nieuw woongebied Wijnbergen.

Fietsen door de binnenstad

Op zaterdag 10 oktober voerde GroenLinks actie voor een doorgaande fietsroute door het stadscentrum. Met kalk en steenslag werd een route dwars over het Simonsplein aangelegd. We deden dat om aandacht te vragen voor de verminderde mogelijkheden voor fietsers in het centrum. De afgelopen jaren vroegen we in vergaderingen verschillende keren aandacht voor dit probleem, maar dit leidde niet tot stappen van het college.

Er kwamen veel positieve reacties op de actie, ook van de middenstand, op een enkele middenstander na, die veel aandacht in de pers kreeg. Meer dan 400 mensen stuurden een kaartje naar de gemeente om de actie te ondersteunen.

Bij de beleidsmakers op het gemeentehuis was er desalniettemin vooral afkeuring van het idee. Daarbij gaat het erom, dat de verblijfswaarde van het mooie nieuwe Simonsplein, dat veel geld gekost heeft, niet mag worden aangetast.

Het zou slecht zijn, als het alleen bij afkeurende reacties zou blijven. Er zijn voldoende redenen om iets te ondernemen.

De gemeente kiest in haar beleid immers voor het stimuleren van het fietsgebruik, vooral op de kortere afstanden binnen de stad. Wanneer alle mensen die nu op de fiets gaan de auto zouden nemen, zou het autoverkeer verdubbelen en het verkeer volledig vastlopen. De kosten om dat op te lossen kan de gemeente onmogelijk dragen. De auto kan dus alleen blijven rijden als zoveel mogelijk mensen op de fiets gaan. En dan hebben we het nog niet eens over het milieu en de leefbaarheid in de stad en in de woonwijken.

GroenLinks heeft daarom een notitie geschreven met daarin 3 alternatieven:

  • De tijden dat er over het Simonsplein gefietst kan worden zouden aanzienlijk kunnen worden uitgebreid. Eigenlijk is er alleen op drukke tijden een probleem met voetgangers, zoals op vrijdagavond en zaterdag. Met een soort fietsstoplichten bij de ingang van het voetgangersgebied zou aangegeven kunnen worden of het fietsen al of niet is toegestaan.
  • Een route over het Simonsplein kan langs de platanen lopen en dan over het pleintje bij de Lutherse Kerk. De terrassen worden dan ontzien en de nauwe doorgang door de Waterstraat vervalt (zie route 1 op het kaartje).
  • Er zou ook al veel bereikt kunnen worden wanneer de routes direct om het stadscentrum verbeterd zouden worden. De route langs de Raadhuisstraat, binnendoor bij de molen en zo naar de Oude IJssel is helemaal niet zo slecht. Bij het stoplicht bij C&A hoef je nauwelijks te wachten. In de omgekeerde richting gebruikt vrijwel niemand deze route. Je moet veel verder om en twee keer wachten bij stoplichten. Het zou dus veel helpen als je vanaf de brug over kon steken en dan meteen rechtsaf over een fietspad in twee richtingen zou kunnen. Dit fietspad zou hellemaal door kunnen lopen tot bij de bibliotheek (zie route 2 op het kaartje).
    Aan de andere kant van het centrum wil de gemeente al de route van de Kapoeniestraat naar het postkantoor verbeteren (zie route 3 op het kaartje).

Volgens de planning wordt onze notitie besproken in de commissievergadering van mei, samen met een reactie van het college. U hoort er dan meer van.

Onderwijs

Het gaat al jaren slecht op de afdeling onderwijs van de gemeente. De laatste jaren komen er juist heel veel ontwikkelingen op de afdeling af, zoals de overheveling van de scholenhuisvesting van het rijk naar de gemeenten, de schaalvergroting in het onderwijs (fusies en grotere besturen), de scholen moeten zelf meer beleid voeren en de gemeente is het bestuur van het openbaar onderwijs, de gemeente moet zelf een beleid gaan voeren voor onderwijsachterstanden en dat liefst in samenhang met het jeugdbeleid en dan moet ook het speciaal onderwijs nog samengevoegd worden met het basis- en voortgezet onderwijs.

Door het niet functioneren van de inmiddels vertrokken sectordirecteur ontbrak het aan sturing en er werd van alles op de afdeling gedropt zonder te kijken of dat wel kon.

Er werden verschillende mensen ziek, er kwamen invallers

en de gemeente gaf zo'n 7 ton uit aan interimmanagement.

Veel projecten liepen vertraging op. Zo stond het verzelfstandigen van het openbaar onderwijs met een eigen bestuur al in 1986 op de agenda. Nu gebeurt het eindelijk voor het basisonderwijs en voor het Rietveldlyceum moeten we nog langer wachten. Als dat eerder was gebeurd, dan had het nu minder complicaties opgeleverd. Ook het overleg met de scholen raakte gefrustreerd door gebrek aan voortgang.

Bij de meerjarenraming in 1997 (anderhalf jaar geleden) hebben we in het openbaar onze grote zorgen uitgesproken over de situatie op de afdeling. Met name door de PvdA werd dat onderschreven.

Er is nu een nieuwe chef van de afdeling en onder haar verantwoordelijkheid is er een productplan gemaakt met daarin een overzicht van alle taken die de afdeling onderwijs moet verrichten. Het productplan is in een besloten vergadering behandeld en we mogen daar dus niets over vertellen. Een helder en goed stuk, maar vreemd genoeg is het niet openbaar. Wel is duidelijk dat het productplan allerlei achterstanden constateert en dat er extra personeel nodig is om in ieder geval de belangrijkste taken uit te voeren. Daarom kwam er in de raadsvergadering een voorstel om 384.000 gulden uit te trekken voor extra personeel in de komende twee jaar. Een noodgreep, want het geld moet grotendeels uit de reserve worden betaald. De begroting biedt geen ruimte meer.

In het voorstel staat geen enkele verwijzing naar het verleden. De ontwikkelingen in het onderwijsveld maken een tijdelijke uitbreiding noodzakelijk, aldus het college. Zaken die nu worden opgepakt worden genoemd, maar over afgesproken plannen, die niet doorgaan wordt gezwegen.

Wij wilden het voorstel wel steunen, want er moet iets gebeuren voor het onderwijs, maar we hadden zoiets van "we gaan niet akkoord met deze verdoezelende presentatie na het falende beleid van de afgelopen jaren".

In de raadsvergadering bracht René dit naar voren, maar Henk Wubbels wist een confrontatie heel handig te omzeilen. De coalitiepartijen waren heel blij met het voorstel, waarop Wubbels eenvoudig kon constateren dat er kennelijk zeer divers over het voorstel werd gedacht, ofwel de kritiek had niet veel om het lijf. Hoewel ook D66 sputterde kon er geen hard punt van gemaakt worden. Vertrouwelijke informatie kon niet op tafel komen. Het voorstel werd unaniem door de raad aanvaard.

Lage tonen geluid

Een aantal mensen in Doetinchem heeft last van bromtonen, die de meeste mensen niet kunnen horen. Uit metingen is gebleken dat het geluid echt bestaat.

In de raadsvergadering was een voorstel aan de orde om nader onderzoek te doen en zo mogelijk de oorzaken te vinden. Het onderzoek bestaat uit drie gedeelten. De gemeente vindt dat de betrokken mensen daarvoor een eigen bijdrage van 1000 gulden per gedeelte moeten betalen, tenzij het om mensen met een uitkering gaat. Totaal moet de gemeente dan nog 21.500 gulden uittrekken.

Van de klagers bleven er 3 over die mee willen doen.

Wij dienden een voorstel in om de kosten geheel voor rekening van de gemeente te nemen. Eén van de redenen daarvoor is dat het voor de toekomstige plannen van de gemeente wel eens van belang zou kunnen zijn om hier meer van te weten. Uit andere plaatsen is bekend dat de oorzaak soms zit in de riolering of andere leidingen in de grond. Er wordt steeds meer aan leidingen in de grond gestopt en ze worden vaak ook veel intensiever gebruikt. Zo worden elektriciteitsleidingen zwaarder belast.

De wethouder antwoordde echter dat hij daar niets in zag. Het ging enkel en alleen om de zorg voor de burger. Maar kennelijk dan wel alleen voor de burger die het kan betalen.

Met name voor de PvdA een vreemd standpunt. CDA en D66 steunden ons amendement, maar dat was onvoldoende voor een meerderheid. De VVD wil voorlopig nog niets doen. Zij vindt het een taak voor het rijk en wil daarop wachten. We zijn benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek.

Nieuw woongebied Wijnbergen

In een zogeheten "open planproces" is een globale opzet gemaakt voor een nieuw woongebied in Wijnbergen. Daarbij was een hele groep burgers intensief betrokken. In de commissievergadering is nu het voorontwerp bestemmingsplan vastgesteld, dat nu de normale inspraakprocedures gaat volgen. In grote lijnen is er sprake van een milieuvriendelijke wijk met aandacht voor duurzaam bouwen en experimenten op dat gebied. Het natuurgebiedje De Kapperskolk zal zoveel mogelijk ontzien worden met een ruime groenstrook er omheen. Om de hoogspanningsleiding onder de grond te laten verdwijnen (kosten meer dan 4 miljoen) zal er langs de Oude Doetinchemseweg meer gebouwd worden dan in enkele alternatieven de bedoeling was.

De wijk wordt ingedeeld in een autotoegankelijk, een autoluw en een autovrij gedeelte. De ontsluiting op de omliggende wegen is daarvoor van belang. Het zal niet mogelijk zijn dwars door de wijk te rijden met de auto.

Het groengebied in de nieuwe wijk zal worden doorgetrokken naar het Canadapark inde wijk De Hoop. Daarvoor moet Fort Garry House worden verplaatst. Hiervoor kan een plaats gevonden worden in de huidige stadkwekerij. We hebben erop aangedrongen om de verplaatsing vooruitlopend op de plannen aan te pakken, zodat noodzakelijk onderhoud op dit moment achterwege kan blijven. De kosten kunnen in de latere plannen worden meegenomen.

En verder heeft de gemeente in de raadsvergadering besloten het Rewog-terrein (oude woonwagencentrum bij de Kruisberg) aan te kopen om daar een tijdelijke opvang van asielzoekers te kunnen realiseren.