Inhoud: politieke beschouwingen, beschouwingen GroenLinks, voorstellen voor de komende jaren, schaalvergroting gemeenten, het besef van Doetinchem, stadsbus te weinig gebruikt.

Politieke beschouwingen

Op 15 juni behandelde de gemeenteraad de begroting voor de komende 4 jaar (meerjarenraming). In deze jaarlijkse vergadering moeten belangrijke keuzes worden gemaakt tussen alle wensen en projecten die op tafel liggen.

Daarbij gaat het om heel ongelijksoortige zaken: meer computers in de bieb, de aanleg van een weg, uitbreiding van het stadhuis, aanstelling van buurtwerkers in de wijken, enzovoorts. Een goede kans voor politieke partijen om te laten zien waar ze staan. Ze houden bij deze gelegenheid dan ook hun algemene beschouwingen.

Helaas gaan die algemene beschouwingen meestal niet over de afweging van al die wensen, over de hoofdlijnen van het beleid, maar over de wensen zelf. Over al die voorstellen is wel iets te zeggen. Na de algemene beschouwingen komen in een volgende ronde de voorstellen apart aan de orde en dan wordt hetzelfde verhaal nog een keer afgestoken. En deels is het ook nog een herhaling van de eerdere commissievergaderingen, waar alle projecten reeds besproken zijn en de raadsleden vragen aan het college konden stellen. Gevolg is dat de vergadering zo'n 7 uur duurde en dat er vrijwel niemand meer op de publieke tribune zat. En dat is jammer, want het is ook uw en mijn geld dat verdeeld wordt.

Misschien moet er toch nog eens over de opzet gepraat worden. Als het niet lukt om de visie per partij en de vragen en meningen over de verschillende voorstellen uit elkaar te houden, dan kunnen we beter een ronde laten vervallen en de zaak in 2 of 3 uur afhandelen.

Beschouwingen GroenLinks

In de politiek bestaat er altijd een spanningsveld tussen wat nodig is voor de lange termijn en wat leuk is voor de kiezer op de korte termijn. De economie raakt oververhit, maar de politici in Den Haag zetten de binnenstromende belastingcenten in voor lastenverlichting om zo de consumptie nog verder aan te wakkeren. Terwijl het in betere tijden juist voor de hand ligt om naar de kwaliteit van de samenleving te kijken en te investeren in onderwijs, zorg en milieu. En daarnaast je schulden uit het verleden af te lossen.

Wethouder Keukenkamp stelde dat de aanleg van wegen achterblijft bij de groei van de bevolking. Maar de aanleg van bos- en recreatiegebied en de investeringen in onderwijs en sociaal werk blijven eveneens achter. Wij maken ons zorgen over de groenstructuur in Doetinchem. Er zijn mooie plannen voor ecologische zones en dergelijke, maar de uitvoering hapert. Groene linten door de stad die voor verschillende diersoorten van belang zijn worden op bepaalde plekken weer helemaal volgebouwd. Het college heeft een hoge ambitie met plannen als Hamburgerbroek en het Theaterkwartier. Maar willen we Doetinchem leefbaar houden, dan zullen we met ecologische zones en de sociale cohesie in de samenleving actiever aan de slag moeten.

Voorstellen voor de komende jaren

Zoals we in het vorige fractiebericht al meldden komt er extra geld voor de Stichting Welzijn Doetinchem, die o.a. de buurthuizen beheert, de ouderenzorg uitvoert en projecten voor jongeren opzet. De stichting is daar blij mee, maar het geld is niet genoeg. Er komen diverse nieuwe taken op de stichting af en de fout uit het verleden dreigt herhaald te worden. Toen werden taken opgedragen zonder het benodigde geld erbij. Gevolg was dat er bijvoorbeeld lange tijd geen medewerker was om de boekhouding van de stichting goed te verzorgen en dat het onderhoud aan de buurthuizen achterloopt. Veel van het extra geld is dan ook nodig om achterstanden in te halen. Het wijkgericht werken van de gemeente (een coördinator per wijk op het gemeentehuis) moet volgens ons parallel lopen met de ontwikkeling bij de Stichting Welzijn. Om de doelstellingen te bereiken zal er de komende jaren meer geld bij moeten.

Het gemeentehuis zal binnen 5 jaar worden uitgebreid, waarschijnlijk met een "toren" aan de achterkant. Dat kost 10 miljoen, maar er staan bezuinigingen tegenover, omdat het gebouw van de sociale dienst aan de Louise de Colignystraat kan vervallen. Wij zullen bij de plannen de mogelijkheden voor een nieuw autovrij stadhuisplein bewaken.

De uitbreiding van het stadhuis is groter dan het plan van enkele jaren geleden. Het rijk legt steeds meer taken bij de gemeente neer. Ook de gemeentelijke herindeling (zie verderop) zou nog om extra ruimte voor ambtenaren kunnen vragen.

GroenLinks diende in de vergadering een amendement in om de fietstunnel onder de spoorbaan bij de Wielstraat eerder aan te leggen. Al eerder hebben we erop aangedrongen om de fietsroute naar de nieuwe wijk Dichteren eerder gereed te hebben voordat iedereen eraan gewend is om met de auto te gaan. Nu gebruiken veel fietsers het klaphekje om de spoorbaan over te steken en dit heeft al tot gevaarlijke situaties geleid. Wanneer de verruiming van de parkeerplaatsen bij de Bongerd een jaar wordt uitgesteld (de plannen zijn toch niet op tijd klaar) kan de fietstunnel een jaar eerder worden aangelegd. De wethouder vertelde dat er al met de NS wordt overlegd, maar steunde ons voorstel niet. Het werd door de raad verworpen. Wel deed hij de toezegging dat in oktober de plannen in de commissie worden besproken. We vrezen dat dan zal blijken dat onderhandelingen met de NS net als bij de fietsbrug meer tijd zullen vragen en dat men opnieuw te laat begonnen is.

En dan werd er nog veel tijd besteed aan de uitbreiding van de Trefkuul, het buurthuis in Gaanderen. Bij de sporthal in Gaanderen zal de komende jaren een uitbreiding plaatsvinden met een gymzaal, een peuterspeelzaal, een ruimte voor kinderopvang en een kegelaccommodatie. De uitbreiding staat gepland voor 2001, maar het kan nog wel wat later worden. Over de uitbreiding van de Trefkuul wil het college nog geen uitspraak doen. Weliswaar is er gebrek aan zaalruimte voor verschillende verenigingen in Gaanderen, maar er is eerst meer studie nodig naar gezamenlijk gebruik van verschillende ruimtes. De nota welzijnsvoorziening, die in de maak is moet daarover duidelijkheid geven.

Het CDA drong erop aan om de Trefkuul nu al in de plannen mee te nemen. Na het vertrek van Alfred Veltman uit Gaanderen, wil het CDA zich daar profileren en kiezers uit Gaanderen overnemen. Om iets te bereiken was men de hele dag aan het lobbyen tot er een motie lag waar het college en de hele raad achter konden staan. Helaas stond er na al het onderhandelen vrijwel niets meer in. Het college wordt gevraagd "de uitbreiding van de Trefkuul eventueel mogelijk te maken vanaf 2002 als de prioriteit uit de nota welzijnsvoorzieningen straks blijkt".

Schaalvergroting gemeenten

De Achterhoek is één van de weinige regio's waar nog relatief kleine gemeenten bestaan. Er wordt al jaren gepraat over het vormen van grotere gemeenten door samenvoeging.

Waarom moet dat eigenlijk allemaal groter? Het werkt nu toch goed? Helaas is de werkelijkheid wat ingewikkelder. De maatschappij verandert snel en dat stelt andere eisen aan de gemeenten. Hieronder enkele belangrijke redenen.

· De samenleving wordt door de technische ontwikkeling steeds complexer. Om dat te beheersen is een vrijwillige brandweer per gemeente onvoldoende. Er moet meer kennis in huis gehaald worden. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de controle op milieuvoorschriften. En voor de bevolkingsadministratie is tegenwoordig dure apparatuur nodig, waar je voor bijna hetzelfde geld 10 keer zoveel mensen in op kunt nemen. Een kleine gemeente met weinig ambtenaren kan niet alle taken goed uitvoeren.

· De regering hevelt steeds meer taken over van het rijk naar de gemeenten, zoals op het gebied van openbaar vervoer, gehandicaptenzorg en onderwijs. Ook daarvoor moeten de gemeenten kennis en mensen in huis halen.

· De Achterhoek wordt steeds voller. De aanleg van bijvoorbeeld industrieterrein en woningen kan niet meer door elke gemeente apart worden geregeld. Zo heeft de industrie in Zelhem grote gevolgen voor het verkeer in Doetinchem. Als we nog iets van de Achterhoek en de rust willen overhouden moet er meer op elkaar worden afgestemd. Zo heeft Doetinchem plekken in Gaanderen gezocht waar woningen gebouwd kunnen worden, maar er kan natuurlijk beter gebouwd worden achter het station in Terborg dicht bij het openbaar vervoer. De regio Achterhoek functioneert met 17 gemeenten echter nauwelijks. Het overleg zou met zo'n 6 gemeenten beter kunnen verlopen.

· Doetinchem heeft over een jaar of 15 geen grond meer om woningen te bouwen.

· Doetinchem heeft in de Achterhoek de functie van centrumgemeente. Dat betekent dat er allerlei voorzieningen (schouwburg, winkelcentrum, de Gruitpoort e.d.) ook voor de omliggende gemeenten in stand moeten worden gehouden. Het geld dat Doetinchem daarvoor uit het gemeentefonds krijgt is te weinig en de rest wordt door de inwoners opgebracht. Om dat vol te kunnen houden, zou Doetinchem meer inwoners moeten hebben of de omliggende gemeenten zouden moeten meebetalen.

Tot nu toe hebben de gesprekken over gemeentelijke herindeling nog niet veel opgeleverd. Vorden, Steenderen en Hengelo werken inmiddels intensief samen. Zelhem en Hummelo/Keppel zouden daar graag bij aansluiten, maar dat willen de 3 gemeenten (nog) niet. Bergh, Didam en Wehl praten ook over samenwerking. Dinxperlo wil persé alleen blijven. Het wordt tijd dat Doetinchem ook een standpunt naar voren brengt voordat alle kaarten geschud zijn. Doetinchem wil stukken grond van Wehl en Zelhem en daarnaast uitbreiden met Etten, Terborg en Silvolde. Zo ontstaat een stadsgemeente rond de IJsselstreek met een aantal grotere plattelandsgemeenten eromheen.

Wij kunnen ons vinden in deze visie, maar woningbouw op Zelhems grondgebied vinden we voorlopig geen goed idee.

Het besef van Doetinchem

Om geld te krijgen uit de Stedenpot van de provincie werkt Doetinchem aan een stadsvisie. Hierin worden 4 kernpunten genoemd:

  • hart van de regio (centrumgemeente, draagvlak)
  • groeien in kwaliteit (duurzaamheid, milieu)
  • iedereen doet mee (betrokkenheid van de burgers)
  • iedereen voelt zich thuis (leefbaarheid, welzijn)

Daar omheen worden sterke en zwakke punten van Doetinchem opgesomd, waarbij steeds naar de economische, de fysieke en de sociale kant is gekeken. Er is een avond georganiseerd waarop mensen van allerlei instellingen reacties konden geven. In het eindrapport zijn alle denkbare projecten opgesomd. Volgens ons was het beter geweest om projecten uit te kiezen waarbij economische, fysieke en sociale aspecten evenveel aan de orde zijn zoals bij het wijkplan voor Oosseld. Dat is wat de provincie wil.

Stadsbus te weinig gebruikt

Om de kosten te drukken wil de gemeente de stadsbus nog maar eens per uur laten rijden. Wij zijn bang dat het gebruik dan terugloopt en het nog onrendabeler wordt. We zijn vooralsnog tegen.