Inhoud: herinnering aan De Bongerd, algemene berschouwingen, falen, autovrije dag, vuurtoren.

Herinnering aan De Bongerd

Denkend aan De Bongerd
zie ik een handvol winkels
waarvoor in cirkels
auto's gaan,
bloeiende struiken,
groene, hoge bomen
en speeltoestellen
aan de randen staan;
meer economische groei,
grotere welvaart
en mobiliteit
in stad en land
brengen hier echter,
geheel onnodig
en onomkeerbaar
verandering tot stand
in stapels stenen,
kale vlakte vol met blik
en alles wat groen was
in de kiem gesmoord,
want winkelen moet beslist
in het weekend gebeuren
en niet gemotoriseerd
is toch ongehoord.

Vrij naar de dichter H. Marsman

Algemene beschouwingen
Bij de behandeling van de meerjarenbegroting houden de verschillende politieke partijen hun algemene beschouwingen.
Daarin geven ze hun visie en zetten ze lijntjes uit naar de toekomst. Deze laatste meerjarenraming van de raadsperiode is bovendien het moment om terug te blikken op het beleidsprogramma waaraan het college van burgemeester en wethouders de afgelopen drie jaar heeft gewerkt.
In de meerjarenbegroting staan de financiële plannen voor de komende vier jaar. Daarbij is het goed om te bedenken dat een gemeente maar weinig zelf kan invullen.
Bijna al het geld gaat op aan wettelijke regelingen en rijksbeleid. Toch is het een belangrijk document omdat het de koers uitzet voor de komende jaren. Daarom is het jammer dat er vanuit de bevolking maar weinig interesse voor is.
Zonder belangstelling lijkt de bespreking ervan vooral een politiek theaterstuk voor raad en college, terwijl het eigenlijk iedereen aangaat. Zou je denken.
Overigens past dat beeld wel bij de tijdgeest. Het gaat goed met ons land en mensen lijken elkaar, en daarmee de politiek, steeds minder nodig te hebben.
Om een beetje bij de kiezer in beeld te blijven, laten de politieke partijen gaandeweg hun ideologieën los.
Ze kruipen in het midden bij elkaar. Daardoor gaat de herkenbaarheid van de partijen verloren. Om iets aan die onduidelijkheid te doen heeft GroenLinks haar algemene beschouwingen opgebouwd rondom de vraag: "Waar staan we eigenlijk voor?"
Neem de gemeentelijke herindeling. De provincie, bij monde van gedeputeerde Hans Boxem, staat voor economische groei. Het voorstel van de provincie voorziet in een stevig economisch lint langs de Twenteroute en een mogelijkheid voor Varsseveld om uit te breiden met industrie en woningen.
Dat er op die manier weinig overblijft van het karakteristieke Achterhoekse landschap is kennelijk van minder belang.
Doetinchem houdt de adem in en verroert zich niet. Hoewel de centrumgemeente een voorkeur had voor uitbreiding in zuidelijke richting langs de Oude IJssel, lijkt Zelhem erbij altijd nog beter dan niets. GroenLinks vindt dat Doetinchem het voorstel van de provincie moet afwijzen.
Doetinchem moet openlijk erkennen dat ze denkt een meerwaarde te hebben voor Terborg en Gendringen, maar dat ze Zelhem veel minder te bieden heeft. Voor Zelhem kiezen alleen maar om er cijfermatig groter van te worden lijkt ons geen goed plan.
Neem de gemeente. Wij vinden dat de gemeente haar bestaansrecht ontleent aan het feit dat zij in staat is maatschappelijk bindende besluiten te nemen. Besluiten die op een heldere manier tot stand komen en die goed vallen uit te leggen aan de inwoners.
Maar de praktijk is ondoorzichtig. De gemeente lijkt één grote winkel waarin alles even belangrijk is. Ambtenaren steken daardoor energie in steeds meer zaken. Dat heeft een forse werkdruk tot gevolg. Niet voor niets wordt er in deze meerjarenbegroting een flinke inhaalslag op personeel voorgesteld.
Opvallend is echter dat de uitbreiding vooral voorziet in beleidsondersteuners en -makers. Terwijl er juist voor gekozen is om wijkgericht te gaan werken om op die manier burgers meer invloed te geven op hun eigen leefomgeving. Die keuze vraagt meer mensen op uitvoeringsniveau en die hoeven wat ons betreft niet beslist bij de gemeente te werken.
Neem de oostelijke wandweg. De ongebreidelde toename van het autoverkeer is volgens het college alleen op te lossen door een muur van asfalt aan te leggen aan de oostkant van de stad. VVD en CDA willen zelfs nog wel een stapje verder gaan, zij pleiten openlijk voor aansluiting van de oostelijke op een westelijke randweg zodat er een echte rondweg ontstaat.
Dit appèl op het onderbuikgevoel van de automobilist stoort ons erg, omdat er geen alternatieven zijn onderzocht en er bovendien geen recente gegevens voorhanden zijn die een dergelijke verbinding rechtvaardigen.
Tellingen gaven namelijk aan dat 89% van de auto's in het centrum moet zijn. Een wandweg aanleggen verandert dat gegeven niet en verlegt alleen de problemen. Wij zien meer in ondertunneling van oversteekplaatsen op de Kennedylaan. Een andere mogelijkheid is de invoering van de 30 km-zone op die weg. We willen een groene grens trekken en geen grijze!

Falen
Tijdens de reactie van het college op de algemene beschouwingen bleek de term "falen" uit ons verhaal hard aangekomen te zijn bij wethouder Van Kuil.
Zij had begrepen dat het collegebeleid in totaliteit door ons werd afgekeurd. Maar zo hebben we het niet bedoeld. Natuurlijk zijn er ook zaken goed gegaan. De plannen rondom Oosseld en de brede school zijn ontwikkelingen die we van harte steunen.
Het ging ons om iets anders.
In het beleidsprogramma 1998-2002 heeft het college zich een aantal dingen voorgenomen. Zo staat daarin onder meer dat de gemeente vooral ook jongeren meer zal betrekken bij de totstandkoming van beleid en dat het college realisatie van de functies van een jongerencentrum binnen het integraal jeugdbeleid een must vindt. Daarnaast wordt uitdrukkelijk gesteld dat jeugdbeleid een investeringsopgave is. Ook kunnen we erin lezen dat de toename van het aantal ouderen in de gemeente vraagt om uitbreiding van het aantal steunpunten voor die doelgroep en dat er bovendien structureel middelen moeten worden vrijgemaakt om beleid voor ouderen te kunnen ontwikkelen.
Van die goede voornemens is bar weinig terechtgekomen. En dat wat er nu op stapel is gezet, lijkt vooral te danken aan het geld dat de provincie via de Stadsvisie beschikbaar stelt. Voor jeugd- en ouderenbeleid was de afgelopen jaren nauwelijks structureel geld beschikbaar en nog steeds lijkt het vooral afhankelijk van toevallige potjes. Daarmee heeft het college het beleidsprogramma op die punten niet waargemaakt.
Afgezet tegen de activiteiten die ontplooid zijn om iedereen vast aan de oostelijke wandweg te laten wennen, is dat extra schrijnend. Die komt namelijk helemaal niet in het beleidsprogramma voor. Daarom gebruikten we het woord falen.

Autovrije dag

De afgelopen maanden heeft iedereen kunnen aanschouwen wat er gebeurt wanneer economisch belang boven dierenwelzijn gaat.
Ruim 260.000 dieren werden afgemaakt omdat ze rondliepen in een gebied waar mond- en klauwzeer was geconstateerd. Reden: een groot deel van hen was bestemd voor de export en die export komt in gevaar als er geen stempeltje MKZ-vrij op zit.
Op het ogenblik kan iedereen zien wat er gebeurt als economische belangen boven milieu gaan. Rondom winkelcentrum De Bongerd op De Huet heeft het groen plaatsgemaakt voor zand en stenen. Reden: de meeste mensen uit de wijk komen op hetzelfde moment en met de auto boodschappen doen.
Straks kan iedereen zien wat er gebeurt als economisch belang boven bewustwording gaat. Op 24 september doet Doetinchem namelijk niet mee aan de landelijke autovrije dag. Reden: die dag valt op zaterdag en de middenstand wil niet meewerken omdat ze omzet denkt mis te lopen als er straten voor autoverkeer worden afgesloten.
Het college is van mening dat de gemeente enkel een ondersteunende rol heeft in het geheel en legt het initiatief vooral bij de burgers en plaatselijke organisaties.
Wij vinden dat een erg magere uitleg van de voorbeeldfunctie op het gebied van milieu.
Overigens hebben we het idee dat er een verkeerd beeld bestaat over het fenomeen "autovrije dag".
De gedachte erachter is dat mensen zichzelf die dag bewust afvragen of het echt nodig is om in de auto te stappen om te gaan doen wat ze van plan zijn. Misschien ontdekken ze dan een alternatief en blijkt dat uiteindelijk best handig te zijn. Dat is alles.
Het heeft niets te maken met autootje pesten of zo, auto's worden niet verboden. Wel kunnen ze misschien niet overal komen omdat de extra ruimte op straat kan worden benut voor allerlei activiteiten, maar bij een evenement als de kermis wordt dat toch ook geaccepteerd?

Vuurtoren

Even terug in de geschiedenis. In 1995 stelde de raad de kunstnota "Tussen rots en wolk" vast. Daarin staat beschreven wat er gedaan zou kunnen worden om Doetinchem meer uitstraling te geven. Kunst kan weliswaar niet het gebrek aan monumenten wegnemen, maar wel een levendige, stimulerende sfeer in de stad creëren. Een van de plannen uit de nota is het "torenplan" dat voorziet in vijf "verticale elementen" als een soort herkenningspunten rond het centrum.
Intussen is het zes jaar later. Er is een fonds ingesteld en een ton subsidie van de provincie binnengehaald en het ontwerp voor de eerste "toren" is klaar. Het is in meerdere opzichten een bijzonder ontwerp geworden. Niet alleen is de vorm anders dan je bij een toren zou verwachten, ook is het een kunstwerk dat van kleur verschiet naarmate de stemming in de stad verandert. Want deze vuurtoren meet digitaal en interactief de emotie van de bevolking en iedereen kan meedoen via een enquête per internet. Eigenlijk is het kunstwerk daardoor meer een proces dan een gebouw, het is voortdurend aan verandering onderhevig.
Nu is het bij kunst vaak zo dat de meningen erover verdeeld zijn. Iedereen heeft zijn eigen voorstelling van mooi of lelijk. Maar wat je ook van deze toren vindt, in elk geval is het idee erg origineel en wordt de vuurtoren zeker spraakmakend. Wij zijn er enthousiast over en hopen dat er zich voldoende sponsors zullen melden om het plan te realiseren.