Inhoud: verkiezingsuitslag, feest in De Hoop, nogmaals: het klaphek, visitatiecommissie doet verslag, vragenhalfuurtje, de cultuurnota komt er aan!, crossverdriet.
Verkiezingsuitslag
De verkiezingen zijn achter de rug. Landelijk is het aantal stemmen voor GroenLinks iets teruggelopen. Daarmee vergeleken is het beeld voor Doetinchem wat gunstiger: 8 % van de stemmen tegen 7,4 % in ’98.
Daar zijn we erg blij mee, kiezers bedankt!
Feest in De Hoop
Op 25 mei is de wijk De Hoop heringericht en feestelijk opgeleverd. De belangstelling was enorm en de sfeer prima. Dat laatste is begrijpelijk. De herinrichting van De Hoop is een lichtend voorbeeld van goede samenwerking tussen bewoners, gemeente, politie, Sité, Stichting Welzijn Doetinchem en aannemers geworden. Een overzicht:
Wijkbewoners en medewerkers van de genoemde instellingen stelden samen een herinrichtingsplan op. Daarna nam men met elkaar de achterpaden onder handen. Vervolgens werden achterpaden en wegen, voorzien van nieuwe verlichting en riolering, door de aannemers weer vakkundig bestraat. Alles in overleg met de bewoners. Helaas konden niet alle bomen blijven staan, er werden er ruim honderd gekapt. Daarvoor zijn 79 nieuwe in de plaats gekomen.
Tegelijkertijd kreeg de wijk een gescheiden rioolstelsel. Vuil water (van toilet en wasmachine) gaat naar de waterzuivering. Het regenwater loopt vanaf de daken en de straat in een infiltratieriool. Zo kan het water in de bodem zakken en wordt het grondwater aangevuld. Wanneer het erg hard regent, kan het gebeuren dat het water niet snel genoeg wegzakt. Daarom zijn er twee wadi’s aangelegd die het overtollige regenwater opvangen totdat het alsnog door de bodem wordt opgenomen.
Het resultaat: een overzichtelijke, veilige woonwijk met tevreden bewoners die zeer betrokken zijn bij hun eigen leefomgeving. Petje af voor iedereen die heeft meegedaan!
Nogmaals: het klaphek
Het klaphekje bij de spoorwegovergang aan de Wielstraat in Dichteren blijft de gemoederen bezighouden. Hoewel het bewuste hekje deel uitmaakt van de fietsroute tussen Dichteren en het centrum, dreigt het te worden gesloten omdat het te gevaarlijk is. Uiteindelijk moet er op die plek een tunneltje komen. Daarover wordt nog onderhandeld met NS Rail Infrabeheer.
Gelet op het belang van goede fietsverbindingen tussen woonwijken en centrum hebben wij gepleit voor een alternatieve oplossing totdat het tunneltje er is. Wanneer je, zoals de gemeente Doetinchem, het gebruik van de fiets wilt stimuleren, is het niet logisch zo’n verbinding af te kappen. Los daarvan vinden we dat er, voorafgaand aan de aanleg van nieuwe wijken, beter nagedacht moet worden over de manier waarop die ontsloten worden voor fietsers.
De PvdA presenteerde in de commissie beleidsevaluatie en controle een korte notitie. Daarin zijn de consequenties van afsluiting van het klaphekje omgerekend naar meters en seconden. De strekking van dit verhaal is dat mensen de kortste route nemen naar de binnenstad.
Bij de keuze van een route gaat het echter ook om veiligheid. Wij kiezen voor een tunneltje op de plek waar nu het klaphek is, omdat dat een directe en veilige route oplevert.
Werkelijk verbaasd zijn we over de suggestie om dat dure tunneltje maar helemaal te schrappen. Zonder bekeken te hebben of er misschien goedkopere manieren zijn om een en ander te realiseren, is een dergelijke conclusie op zijn minst voorbarig. Voor autowegen worden moeiteloos enorme bedragen gereserveerd, fietsroutes mogen kennelijk niets kosten.
Visitatiecommissie doet verslag
Zoals u weet werkt Doetinchem al enige tijd met een stadsvisie. Dat is een document waarin het gemeentebestuur zijn wensen en plannen voor de toekomst heeft geformuleerd. Die stadsvisie leverde Doetinchem een kleine acht miljoen euro op uit de provinciale pot voor Gelders Stedelijk Ontwikkelingsbeleid (GSO).
Uitgangspunt van een stadsvisie is dat het daarin niet alleen mag gaan om grote bouwprojecten, er moet ook aandacht zijn voor de economische gevolgen en voor de welzijnskant in het verhaal. Er doen acht gemeenten mee aan het GSO- beleid. Om erachter te komen of het geld wel op de goede
manier besteed wordt, heeft de provincie een visitatiecommissie gevraagd een evaluatie te maken. Die commissie heeft zich vooral in algemene termen uitgesproken. Zo was de rol van de gemeenteraden bij de opstelling van de diverse stadsvisies te beperkt. Ook zouden de deelnemende gemeenten meer van elkaar kunnen leren. Onze stadsvisie vindt men erg ambitieus met zware projecten die meer te maken hebben met het stapelen van stenen en asfalt, dan met sociaal beleid.
Wij delen die visie. En zullen blijven vragen om een wijkgerichte aanpak waarin wijkagent, buurtnetwerk en buurtopbouwwerker een grote rol spelen. Daarin staan we niet alleen, intussen roepen zelfs de korpschefs van politie om uitbreiding van het buurthuiswerk in de wijken.
Vragen?
Sinds kort kan iedere burger aan het begin van elke commissievergadering gebruik maken van het vragenhalfuurtje.
Daarin kunt u vragen en ideeën kwijt bij de aanwezige commissieleden. Het is niet verplicht, maar wel handig als u zich van tevoren even aanmeldt. Misschien zal niet elke vraag meteen worden beantwoord, er kan navraag of onderzoek nodig zijn. Toch is het een goede gelegenheid om uw ei te leggen, want de commissieleden moeten er in elk geval iets mee. Zo kunnen ze besluiten om naar aanleiding van uw vraag of idee een onderwerp op de raadsagenda te zetten. En in elk geval moeten ze ervoor zorgen dat u antwoord krijgt.
De cultuurnota komt eraan!
Er is lang om gezeurd, maar nu gaat het toch echt gebeuren. Afgelopen week was er een inventariserend cultuurdebat voor de raadsleden. Gelukkig waren er veel belangstellenden vanuit het culturele veld aanwezig, die ook hun steentje bijdroegen. Dat is iets om erg zuinig op te zijn.
Het debat was het startsein voor een brede discussie waaraan alle betrokken partijen kunnen meedoen. Dat proces moet uitmonden in een cultuurnota waarmee Doetinchem de komende decennia vooruit kan. Hieronder een aantal punten die voor ons bij die discussie belangrijk zijn:
- bij cultuur gaat het niet alleen om toneel, muziek, kunst, literatuur en film, ook zaken als carnaval, straattheater en popfestivals horen erbij.
- cultuur is plezier, zowel voor professionals, als voor amateurs. Het wordt echter vaak beleefd als elitair. Wij vinden dat iedereen met cultuur in aanraking moet kunnen komen.
- "jong geleerd is oud gedaan", alle kinderen moeten kunnen kennismaken met cultuur. Net als Algemene Muzikale Vorming ook Algemene Kunstzinnige Vorming onder of na schooltijd, kunstprojecten op scholen of in buurthuizen, schoolvoorstellingen, etc.
- subsidies moeten vooral gericht zijn op kennismaking en introductie. Wil iemand daarna ergens in verder, dan betaalt hij iets meer.
- naast grote instellingen als Amphion, bibliotheek, muziekschool en Gruitpoort zijn diverse kleinere instellingen (Volksuniversiteit, stichting straattheater en Achterdoek,etc.) cultureel actief. Die "kleintjes" en "groten" kunnen veel voor elkaar betekenen. Waarom huurt de Gruitpoort bijvoorbeeld Achterdoek niet in om jeugdtheatercursussen te verzorgen en hoe deelt de Volksuniversiteit in faciliteiten van de Gruitpoort?
Het is spijtig dat de cultuurnota parallel loopt aan de planontwikkeling rond het Theaterkwartier. Volgens ons is dat de verkeerde volgorde. De culturele instellingen zouden eerst met elkaar moeten bekijken wat ze samen kunnen doen en wat daarvoor nodig is. Daarna komt pas de vraag hoe dat allemaal in een gebouw past en wat ervoor nodig is. Nu wordt de discussie op voorhand beperkt door locatie en gebouwen. Dat blijkt ook uit de financiële kaders die zijn meegegeven bij de start van het proces rondom de cultuurnota: er is zoveel geld gereserveerd voor de nieuwbouw van Amphion en verschillende onderzoeken, dat er voor het cultuurbeleid niets meer over is. We hopen dat de discussie over de cultuurnota daardoor niet negatief wordt beïnvloed.
Crossverdriet
Jarenlang maakte de fietscrossclub "De IJsselcrossers" gebruik van de nationaal en internationaal bekende crossbaan op het Vredesteinterrein. Maar Vredestein vertrok en de gemeente heeft het terrein nodig voor het Hamburgerbroek. De IJsselcrossers moeten dus verhuizen. De gemeente kan ze alleen een tijdelijke plek aanbieden: De Bult in Oosseld. Tijdelijk, omdat daar vanaf 2004 gebouwd gaat worden. Voor de verhuizing naar De Bult moeten wat voorzieningen worden getroffen. Een deel daarvan neemt de gemeente voor haar rekening. Het gaat om 17000 euro uit de potjes voor jeugdbeleid en de ijs/skeelerbaan.
We zijn het met deze gang van zaken niet eens. Allereerst vinden we het wrang dat er niet op tijd gezocht is naar een permanente plek, misschien was zelfs een combinatie van de ijs/skeelerbaan mogelijk geweest. Daarnaast hebben we bezwaar tegen de gekozen dekking. Die hoort uit de exploitatie van het Hamburgerbroek te komen, de fietscrossclub moet tenslotte plaats maken voor dat project.