Inhoud: De Belder, gemeentelijke herindeling, begroting 2002, beheersfuncties, De Ruige Horst.

De Belder

Wellicht heeft u de laatste tijd iets gezien of gehoord van de werkzaamheden op De Belder. Dat is de voormalige vuilstortplaats aan de Liemersweg achter De Huet, ongeveer op de grens met Wehl.

Onlangs zijn daar bomen gekapt. Dat was nodig omdat er op een deel van de stort een nieuwe afdeklaag moet worden aangebracht. Het betekent niet dat er al definitief besloten is wat er met het gebied gaat gebeuren.

Daarnaast circuleren er diverse plannen van De Belder en het terrein eromheen:

  • een aanvraag van iemand die op de zeven hectare van De Belder en op zeven hectare aangrenzend Wehls grond- gebied een golfbaan wil aanleggen. Hij heeft de oude vuilnisbelt voor een zacht prijsje kunnen overnemen en kan daarom het golfen laagdrempelig aan de "gewone" man brengen.
  • de gemeente heeft een mogelijke bestemming voor het gebied, want die zoekt een andere locatie voor de voetbalvelden van DZC om in de toekomst huizen te kunnen bouwen op Sportpark-Zuid. Sportvelden aanleggen bovenop de stortplaats is niet zo handig. De ondergrond is minder stevig en kan nog gaan verzakken zodat er allerlei dure aanvullende maatregelen nodig zijn. Maar de weilanden tussen de kinderboerderij en De Belder zijn misschien wel bruikbaar.
  • Tenslotte ligt er nog ons plan om op De Belder en de grond eromheen een wandel- en speelbos te laten ontstaan. Eigenlijk een soort tegenhanger van De Koekendaal, maar dan met struinnatuur en meer water. Zo ontstaat er ook aan de zuidkant van de Oude IJssel gelegenheid tot recreatie en buiten spelen dichtbij huis. En zo'n waterig speelbos sluit prima aan op de ecologische verbindingszones die er in die hoek al zijn.

Voor ons hoeft die golfbaan niet. Al maak je een dergelijke voorziening nog zo laagdrempelig, je kunt er toch niet zomaar op gaan wandelen. Wij houden het groen dat er nog is liever echt toegankelijk voor iedereen. De overige partijen zien een golfterrein op De Belder echter helemaal zitten. Ze vinden het goed voor de uitstraling van Doetinchem en positief voor de sport in het algemeen.

Gemeentelijke herindeling

Tijdens de vorige raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Doetinchem unaniem ingestemd met het voorstel om samen te gaan met Wisch, Gendringen, Wehl en een stukje van Zelhem. Natuurlijk waren er hier en daar wel kantteke- ningen en legde elke fractie een eigen accent. Zo kunnen wij ons goed vinden in de functionele benadering van het geheel, maar is woningbouw in Het Zelhems Broek voor ons niet aan de orde.

Minder eensgezind was de raad toen René Kortooms namens GroenLinks opriep de provincie te verzoeken het proces tijdelijk stop te zetten. In het vorige fractiebericht hebben we al beschreven hoe het voortraject is gegaan. Gedeputeerde Staten (GS) vroeg de gemeenten "van onderaf" met een visie te komen, maar gaf daarbij geen richtlijnen mee. Het gevolg was een scala aan bewegingen: Zelhem tussen twee vuren; Wisch eerst ongedeeld zelfstandig maar inmiddels nader tot Gendringen; Bergh, Wehl en Didam al een eind samen op weg. Dat alles zonder coördinatie vanuit de provincie en zonder oog voor de regio als totaal. GS greep de verschillende bewegingen vervolgens dankbaar aan en kwam met een voorlopig ontwerp. Dat leek vooral bedoeld om kool en geit te sparen, maar een heldere visie op het totale gebied viel er niet uit af te leiden.

Gaf dit de burger al weinig moed, na de recente beschamen- de vertoning rondom de evenementenfraude en de daaruit voortvloeiende bestuurlijke crisis is ons vertrouwen in het zelfde clubje van GS helemaal weg.

Daar komt bij dat die bestuurscrisis niet het enige probleem is, GS krijgt binnenkort nog het Multimodaal Transport Centrum-Valburg en de Gelderse OntwikkelingsMaatschap- pij te behandelen. Twee zware dossiers die het uiterste van de gedeputeerden zullen vergen. Wij zijn bang dat er dan voor de gemeentelijke herindeling erg weinig aandacht overblijft, vandaar ons pleidooi voor uitstel.

Zover wilden de andere fracties niet gaan, al konden de PvdA en D66 zich onze zorgen wel indenken. Zij vinden echter dat het voorstel nu volgens de regels naar Provinciale Staten hoort te gaan zodat de statenleden de kans krijgen er goed naar te kijken en er iets van te vinden.

Onder normale omstandigheden hebben ze daarin gelijk, maar wij denken dat de situatie op dit moment een time-out zeker rechtvaardigt. Het zou doodzonde zijn als Achterhoek en Liemers het slachtoffer zouden worden van bestuurlijke chaos.

Begroting 2002

In de raadsvergadering van november wordt de begroting voor volgend jaar behandeld. Eigenlijk is die al voorbereid bij de behandeling van de meerjarenraming in juni. Dat is immers het moment waarop alle projecten voor de komende vier jaar op een rijtje gezet en tegen elkaar afgewogen worden. Toen is al vastgelegd wat er in 2002 moet gaan gebeuren en afgesproken dat de Onroerende Zaak Belasting (OZB) daarvoor omhoog moet.

Soms blijkt na juni dat een gemeente meer geld krijgt van het rijk dan waarop was gerekend. Dat heeft te maken met de koppeling die er is tussen de rijksuitgaven en het geld dat naar het gemeentefonds gaat. Als het rijk meer uitgeeft krijgen de gemeenten ook meer. (Het omgekeerde geldt trouwens ook en is onaangenamer!) Daarnaast hebben bevolkingsgroei en een gunstige rentestand Doetinchem meer opgeleverd dan gedacht. Een gemeente is geen spaarbank voor haar burgers en geld dat over is, zou teruggegeven moeten worden aan de bevolking. Je zou dan ook verwachten dat in elk geval de afgesproken belastingverhoging niet door zou gaan. Maar nee. Wethouder Jenniskens van financiën verdedigt de gevolgde lijn met het argument dat Doetinchem grootse plannen heeft voor de toekomst en dat daarvoor veel geld nodig zal zijn. Maar het blijft vreemd om de belastingen te verhogen terwijl er geld over is zonder precies te weten waaraan dat besteed gaat worden. Zeker van partijen als CDA en VVD hadden we ons wat tegengas kunnen voorstellen.

Hoe dan ook de gemeente zit er warmpjes bij en het college van burgemeester en wethouders heeft er niet voor gekozen om met de naderende verkiezingen in het achterhoofd douceurtjes uit te gaan delen. In plaats daarvan krijgt de nieuwe raad straks volop gelegenheid om beleid uit te stippelen met voldoende middelen achter de hand. Natuurlijk zijn we daar niet tegen.

Wat we wel jammer vinden is dat het wijkgericht werken, een beleidsterrein waarvoor bij de bespreking van de meerjarenraming door alle fracties aandacht werd gevraagd, in deze begroting nauwelijks terugkomt. In het kader van de stads- visie wordt weliswaar de start van een aantal projecten op welzijnsgebied aangekondigd, maar het budget daarvoor komt van de provincie. Dat is iets anders dan het wijkgericht werken dat wij voor ogen hebben. Nu geen geld reserveren voor wijkplannen betekent dat uitvoering langer op zich laat wachten en dat lijkt ons geen goed idee.

Beheersfuncties

Veel overheidsinstellingen en gesubsidieerde instellingen hebben "Melkertiers" in dienst. Het gaat dan niet alleen om beheersfuncties zoals conciërges op scholen of beheerders van buurthuizen, maar ook om baliemedewerkers bij de bibliotheek.

Ooit zijn die WIW- of ID-banen in het leven geroepen om mensen die aan de kant stonden uitzicht te geven op betaald werk. Bedoeld om werkervaring op te doen in toegevoegd werk, zodat men daarna kon doorstromen naar een volwaardige baan. WIW-banen mochten niet de plek van regulier werk innemen. Iedereen weet hoe het in de praktijk is gelopen. Waar in de jaren '70 de professionele beheerders waren wegbezuiningd, haalde men in de jaren '90 dankbaar ID-ers binnen. Ze bleken een goedkope, want gesubsidieer- de vervanging.

De bibliotheek en de Gruitpoort hebben nu een verzoek voor extra geld ingediend om hun ID-beheersfuncties om te kunnen zetten in reguliere banen. Los van deze aanvragen vinden wij dat het hoog tijd is voor een fundamentele discussie over beheersfuncties in het algemeen. Want wanneer je de ene instelling geld geeft om dergelijke banen te professionaliseren, moet je dat misschien wel overal doen. En is een beheersfunctie per instelling genoeg? Hoe moet het dan als iemand ziek wordt?

Bij de gemeentelijke sporthallen is het goed geregeld. Daar wordt met een pool van beheerders gewerkt, zodat er bij ziekte of vakantie meteen vervanging is. Voor gesubsidieerde, autonome instellingen zou een soortgelijk samenwerkingsverband best een goede en betaalbare oplossing kunnen zijn. Misschien iets om eens over na te denken…

De Ruige Horst

In het fractiebericht heeft u nog niet kunnen lezen over dit nieuwe natuurpark tussen Vossenstraat,Vijverlaan, Zelhems Spoor en het sportcomplex De Wrange. Dat ga ik nu goedmaken want 25 hectare bestemmen voor natuurontwikkeling is tenslotte niet niks!

De Ruige Horst grenst aan de Zumpe en bestaat nu nog uit akkers, weilanden en bosgebied. De bedoeling is de natuur gewoon haar gang te laten gaan zodat er over vijf jaar een natuurpark is ontstaan waarin het leuk is om te wandelen. De manier waarop die natuurontwikkeling wordt begeleid zal bijdragen aan verdere vernatting van het gebied. Voor een moerasgebied als de Zumpe is dat erg belangrijk. Het park fungeert tevens als ecologische verbindingszone in de richting van Slangenburg en Wrange. We zijn er dan ook blij mee.

Er schuilt alleen een addertje onder het gras van de Ruige Horst. De meerderheid binnen de gemeenteraad droomt er namelijk de oostelijke randweg doorheen. Dat tempert bij ons de vreugde enigszins. We weten nog niet hoeveel er van het park overblijft.

Gelukkig is er nog hoop, want voordat er een eventuele weg kan worden aangelegd moet er een Milieu Effect Rapportage (MER) komen. En gezien het bijzondere karakter van de Zumpe, het heeft een N(atuur)B(eschermde)-status en valt daarmee direct onder Brussel, zou dat nog wel eens een ingewikkeld verhaal kunnen worden. Bij de aanleg van een weg wordt immers grondwater onttrokken en dat kan de Zumpe nou net niet hebben.

We zijn daarom erg benieuwd naar die MER en zullen er zeker goed naar kijken. We hopen dat u ons daarbij helpt.