Inhoud: Excuses, luisterzitting over de binnenstad, hoe nu verder?, wijziging APV, visie op het Slingeland ziekenhuis, mooie praatjes, Amphion, verkiezingen.
Excuses
Op dit fractiebericht heeft u lang moeten wachten. Zowel september- als oktobernummer bleven uit. Daarvoor mijn oprechte excuses. Om het goed te maken krijgt u er deze keer een samenvatting van ons verkiezingsprogramma bij.
Luisterzitting over de binnenstad
Ooit dienden we een initiatiefvoorstel in om als raad met bewoners, winkeliers, horecaondernemers en evenementenorganisatoren in het centrum te gaan praten. Naar aanleiding van diverse klachten en opmerkingen wilden we weten hoe de binnenstad door al die ‘gebruikers’ werd beleefd. Het bestemmingsplan voor de binnenstad was bijna aan de beurt om te worden aangepast. Dan is het altijd handig om vooraf informatie in te winnen zodat op eventuele knelpunten kan worden ingespeeld. Bovendien had de raad na het Doetinchems debat van 12 april 2003 beloofd meer naar de burgers te luisteren en hen te gaan opzoeken. Ons idee paste daar prima in. Op de VVD na waren alle fracties het met ons eens en het voorstel werd aangenomen. Wat is er sindsdien mee gedaan?
Welnu, er kwam een werkgroep waarin alle fracties waren vertegenwoordigd. Die koos voor het concept ‘luisterzitting’: een bijeenkomst waarbij de raadsleden alleen luisteren en proberen zoveel mogelijk informatie te vergaren. Deze luisterzitting vond plaats op 17 mei van dit jaar en leverde naast een geslaagde avond veel informatie op, aangevuld met ingezonden suggesties. Vervolgens werden ambtenaren, handhavers en het college uitgenodigd om hun visie op de binnenstad te geven. Ook die sessies gaven stof tot nadenken. Uit al die kennis moesten bouwstenen en aanbevelingen voor het nieuwe bestemmingsplan worden gedistilleerd.
Uiteindelijk werden er twee moties opgesteld: een in de vorm van een lijst met concrete actiepunten en een meer gericht op de langere termijn. Beide moties zijn in september unaniem aangenomen.
Hoe nu verder?
Over de actiepunten is inmiddels afgesproken dat er in de geplande fietsenstalling op het Perlsteinterrein een openbaar toilet en boodschappenkluisjes komen, dat het Simonsplein wordt ‘vergroend’ door middel van verplaatsbare bloembakken en dat er meer bankjes komen in het centrum en langs de Oude IJssel. Ook wordt bekeken of er meer zebrapaden nodig zijn. Van de overige punten is vastgesteld dat de gemeente daarop geen invloed heeft.
Ten aanzien van de langere termijn is er voor mei 2005 een discussienota toegezegd. Aan de hand daarvan gaat de raad praten over een stedenbouwkundige visie op Doetinchem over 25 jaar. Daarnaast komt er een inventarisatie van de haken en ogen rondom invoering van horecaconcentratiegebieden, evenementenheffing en citymanagement.
De gekozen open vorm waarbij alle suggesties welkom waren, genereerde grote betrokkenheid. Dat was natuurlijk fantastisch, maar het zorgde ook voor een dilemma. Omdat de werkgroep alle inbreng serieus wilde nemen, werd de oorspronkelijke doelstelling, de ‘bouwstenenvoor het nieuwe bestemmingsplan’, steeds verder uitgebreid. Het eindresultaat ontsteeg daarmee het niveau van het bestemmingsplan. Bij toekomstige luisterzittingen moeten we er extra op letten dat doelstelling en vragen goed op elkaar zijn afgestemd.
Toch pleit GroenLinks in haar verkiezingsprogramma voor luisterzittingen. Wij zijn ervan overtuigd dat meepratende burgers en ervaringsdeskundigen zorgen voor beter beleid.
Wijziging Apv
Onlangs besloot de raad tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (Apv), de verzameling regels die de openbare orde en veiligheid in de gemeente moet garanderen. Zo kunt u in de Apv vinden aan welke voorwaarden u moet voldoen als u vuurwerk wilt gaan verkopen of een horecagelegenheid wilt beginnen, maar ook kunt u erin lezen wat de bevoegdheden zijn van burgemeester en politie.
Omdat er in de landelijke wet- en regelgeving het een en ander is veranderd, moest ook onze Apv worden aangepast. Voor zover het redactionele, verplichte juridische aanpassingen betrof, had niemand daar moeite mee. Dat werd anders bij de punten waarbij B&W de gelegenheid aangrepen om fundamentele wijzigingen door te voeren.
Het college stelde namelijk voor om meteen ook maar de mogelijkheid tot ‘verblijfsontzegging’ en ‘preventief fouilleren’ in de Apv op te nemen. Ook al zijn dergelijke instrumenten met waarborgen omkleed en kunnen ze niet zomaar worden ingezet, het blijven uiterst zware maatregelen. Voor je er erg in hebt, leiden ze tot willekeur en richten ze zich tegen groepen met de verkeerde kleur ogen, haar of schoenen. De raad, die de burgemeester twee dagen eerder had horen verklaren dat onze regio de veiligste van Nederland is, vroeg daarom een toelichting. Hoewel de burgemeester daarbij verzekerde dat zij zeer terughoudend met genoemde mogelijkheden zou omgaan, gaf ze tegelijkertijd eerlijk toe dat ze deze instrumenten in de afgelopen periode wel eens had gemist. Daarop besloten D66, de helft van de PvdA en GroenLinks de wijziging van de Apv slechts gedeeltelijk, dat wil zeggen zonder de artikelen preventief fouilleren en verblijfsontzegging, te steunen.
Visie op het Slingeland ziekenhuis
Als grootste werkgever en leverancier van gezondheidszorg is het Slingeland ziekenhuis zeer waardevol voor onze inwoners en die van omliggende gemeenten. De bijbehorende parkeerproblematiek en verkeersoverlast zijn voor de buurt echter minder prettig. Dat gegeven was aanleiding voor gemeente, ziekenhuis en omwonenden om met elkaar te bespreken wat er wel en niet kan of mag in de omgeving van het ziekenhuis. Het visiedocument voor de komende 20-25 jaar dat daaruit voortkwam stond op de raadsagenda.
Uitgangspunt is dat het Slingeland ziekenhuis de komende decennia op de huidige locatie blijft. Vanuit die invalshoek worden diverse oplossingen gepresenteerd voor de knelpunten van nu en toekomstige problemen, zoals:
· slechte bereikbaarheid vanwege de ligging midden in een woonwijk aan de rand van een kwetsbaar natuurgebied. Hierdoor is het praktisch onmogelijk om nieuwe ontsluitingswegen aan te leggen zonder de natuur en de leefomgeving van bewoners verder aan te tasten;
· tekort aan parkeergelegenheid. Het ziekenhuis moet zelf voor genoeg parkeerplaatsen zorgen, maar komt door toenemend autogebruik en de eigen nieuwbouw- en uitbreidingsplannen daarmee in de knel. Gevolg is dat er steeds meer mensen parkeren in de woonwijk eromheen. Het ziekenhuis wil daarom ‘tijdelijke’ parkeerplaatsen aanleggen langs de 2e Loolaan en de Kelderlaan;
· uitbreidingsplannen. De komende jaren wil het ziekenhuis nog verder uitbreiden, maar de ruimte daarvoor is beperkt. Uitbreidingsplannen van het ziekenhuis horen echter te worden getoetst aan bestaande bestemmingsplannen, die zijn niet opeens flexibel omdat het om het ziekenhuis gaat.
Met D66 hebben wij het uitgangspunt dat het ziekenhuis nog zeker 20-25 jaar op de huidige plaats blijft ter discussie gesteld. Ook al is die termijn uit het oog van efficiënt omgaan met middelen begrijpelijk, de ligging van het ziekenhuis dwingt ons om nu alvast na te denken over de tijd daarna. Daarom willen we dat gemeente en Slingeland ziekenhuis samen gaan uitkijken naar meer geschikte en duurzame locaties zodat de instelling op den duur kan verhuizen. Tot die tijd blijft de bereikbaarheid van het ziekenhuis een probleem.
Wij kunnen ‘tijdelijke’ parkeerplaatsen aan de 2e Loolaan niet accepteren. We zien meer in pendelbusjes van en naar het verderop gelegen Syntusterrein, zeker voor het eigen personeel. Ook zou het helpen als mensen die niet beslist met de eigen auto naar het ziekenhuis hoeven voor fiets, bus of taxi kiezen.
Mooie praatjes
Ergert u zich ook zo aan sommige verkiezingsretoriek?
Jaren geleden werd het Hietlandtracé (over de 2e Loolaan en langs het Kruisbergse bos) door de Raad van State verworpen en twee weken voor de verkiezingen wordt hetzelfde parcours plotseling weer opgevoerd als ‘de enige oplossing voor de verkeersdruk rond het ziekenhuis’.
Maar wat VVD en CDA er even niet bij vertellen is dat hun oplossing er nooit zal kunnen komen. Hij loopt namelijk dwars door een kerngebied van de ecologische hoofdstructuur (EHS) en daarin mag zelfs in de visie van het zittende kabinet he-le-maal niets worden aangelegd. Dat weten CDA en VVD best, maar dat herinneren ze zich waarschijnlijk na 17 november pas.
Misschien kan een westelijke randweg verder weg, zoals een verlenging van de Weemstraat in de richting van Hummelo tussen Langerak en Laag-Keppel door met aansluiting op de N314 naar Zutphen, een deel van het verkeer aan de westkant van de stad weghalen, maar voor bezoekers van het ziekenhuis zal toch echt iets anders moeten worden bedacht. Op deze pagina staan een paar suggesties…
Amphion
Binnenkort moet de raad beslissen of de locatie Varkensweide-Oude IJssel wel of niet geschikt is om er een schouwburg neer te zetten. Na onderzoek en zogenaamd overleg met een informatieplatform concludeert het college dat Amphion wel naar de Varkensweide kan.
Tot nu toe vonden en vinden wij in elk geval van niet. Het voorstel voor inpassing in de omgeving rammelt en is omgeven door onzekerheden. Kijk maar:
· de ecologische verbindingszone (EVZ) heet versterkt te worden, maar de onderbouwing van die stelling ontbreekt, ook is niet duidelijk wat die ‘compensatie’ gaat kosten;
· gezien de aanwezigheid van alternatieven is het onzeker of de benodigde ontheffingen worden verleend;
· voor een groot deel van de omgevingskosten is nog geen dekking gevonden;
· de parkeer- en verkeersoverlast wordt afgewenteld op de buurt. Volgens het huidige voorstel zou Amphion 125 parkeerplaatsen van de Varkensweide opslokken en dat terwijl het college in de strategienota voor het integraal verkeer- en vervoersplan (IVP) nog stelt dat “het aantal parkeer plaatsen aan de rand van het centrum minimaal hetzelfde moet blijven”…
Als je dit lijstje bekijkt zou je aan en theater op deze plek toch gewoon niet moeten beginnen? De discussie in de raad volgt nog. In het volgende fractiebericht doen we verslag.
Verkiezingen
Op 17 november kunt u een nieuwe gemeenteraad kiezen. We hopen dat u allemaal komt stemmen!