De fractie van GroenLinks maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid rond IKC Noord. In de huidige situatie, maar zeker ook wanneer het Kindcentrum in gebruik wordt genomen. GroenLinks heeft een aantal vragen gesteld aan het college over de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers rond het IKC Noord (Noorderlicht).

17 december 2015 heeft de raad ingestemd met het bestemmingsplan Bilderdijkstraat 2015, dit om het Integraal Kindcentrum (planologisch) mogelijk te maken. Een onderdeel van dit plan is de verkeersveiligheid rondom het IKC. Expliciet is gewezen op de voetgangers- en fietsoversteek van de Bilderdijkstraat. In het genoemde raadsbesluit is gesproken over een verkeerslicht geregelde situatie (VRI).

Uiteindelijk heeft het college gekozen voor een verkeersveilige doorgaande route voor fietsers en voetgangers middels een licht opgehoogde oversteek, een snelheidsbeperking en bijbehorende verkeersborden. Deze maatregelen waren (dus) gericht op een verkeersveilige oversteek voor de kinderen van het nieuwe IKC (Noorderlicht), maar ook voor scholieren en andere gebruikers van de doorgaande fiets- en voetgangersverbinding.

Inmiddels zijn de eerste ervaringen met de veiligheid van de nieuwe voetgangers- en fietsersoversteek binnengekomen. Laten we zeggen dat de reacties behoorlijk kritisch zijn over het effect van de verkeersveiligheid van het kruispunt.

Dit geldt voor de oversteek van de Bilderdijkstraat (ter hoogte van het IKC), maar ook voor het kruispunt Bezelhorstweg - Oude Rozengaardseweg en Kruispunt Bezelhorstweg - nieuwe (auto)ontsluiting Bilderdijkstraat. Zo ontbreekt bij de laatste kruising vooralsnog goede verlichting.

 

Gestelde schriftelijke vragen:

Vraag 1: Hoe gaat het college om met de reacties uit de buurt over de verkeersveiligheid?

Vraag 2: Op welke wijze wordt het effect van de verkeersveiligheid in de gaten gehouden, gemonitord?

In de voorbereidingen voor een nieuwe locatie van het IKC is veelvuldig contact geweest met de buurt. Daar is onder meer een klankbordgroep uit voort gekomen

Vraag 3: Op welke wijze wordt de buurt ofwel de klankbordgroep betrokken bij de verkeersveiligheid en het effect van maatregelen.

Vraag 4: Op welke wijze worden gebruikers betrokken bij de verkeersveiligheid?