Wat zullen we eten? Hoe benutten we onze natuurlijke hulpbronnen? Het Achterhoekse landschap wordt al heel lang gekenmerkt door agrarische activiteiten: voornamelijk grote weiden, afgezoomd door een enkele bomenrij. De wijze waarop wij de aarde gebruiken voor voedselproductie, is vaak in het nieuws, onlangs nog met een premieregeling voor de slacht van melkvee. Wat is de toekomst van het Nederlandse agrarische bedrijf en zijn er alternatieven ?

Het gaat om een complex onderwerp waarbij de belangen van boeren, de voedingsindustrie, de detailhandel en de consument niet altijd parallel lopen. We hebben twee inleiders bereid gevonden hun licht hierover te laten schijnen:

* Harry Grevers is melkveehouder, en bestuurslid van LTO Oost-Achterhoek; in dat bestuur heeft hij onder meer PR in zijn portefeuille
 * Jan-Willem van de Velde en zijn vrouw Gea Boessenkool richtten in 2010 Aarde-werk De Stegge op, praktijkschool voor duurzaamheid. Ze laten zich inspireren door 'Deep Ecology', een filosofie die mensen diep verbindt met de natuur. Zij richtten 2 hectaren in naar de principes van Permanent Agriculture, strevend naar een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Hij zal nagaan of permacultuur een oplossing kan vormen in de huidige landbouwcrisis.

Rob van Dillen, fractieopvolger van GroenLinks, zal kort weergeven waar de Doetinchemse politiek zich in de lopende raadsperiode heeft beziggehouden met inrichting van het buitengebied.

Na een korte pauze discussiëren we daarna in groepen aan de hand van gerichte vragen naar de plaats van producenten, consumenten en overheden in dit omvangrijke dossier; de beide inleiders blijven daarbij beschikbaar voor vragen en opmerkingen.

GroenLinks thema-café 16 mei 2017. Inloop met koffie vanaf 19.30 uur; het programma start om 20.00 uur. Locatie: Anna Hoeve, Holterweg 138, 7003DR Doetinchem.

Graag tot dan!