Heeft er deze week een ommezwaai plaatsgevonden bij GroenLinks Doetinchem? Heeft GroenLinks impliciet ingestemd met een oostelijke randweg? Je zou het denken na het lezen van de Gelderlander van vrijdag 20 april.
De feiten. De coalitie wilde na jarenlange discussie af van de besluiteloosheid rond de oostelijke randweg en stelde manhaftig voor om het omstreden stukje weg toch maar te gaan voorbereiden. GroenLinks stelde zich daar als grootste oppositiepartij tegen te weer, geheel in lijn met keuzes uit het verleden. Dit waren de letterlijke argumenten:
- Het gebied De Zumpe heeft een unieke waterhuishouding; dat leidt tot een unieke natuur.
- Daarom heeft het gebied een hoge beschermde status in het Streekplan; in het Reconstructieplan staat het op de kaart als een “Parel van Gelderland”; daar mag je zomaar niet aankomen.
- Het zal grote overtuigingskracht kosten om de provincie mee te krijgen: er is immers een verkeerskundig acceptabel alternatief voor de oostelijke randweg in de vorm van de Zuivelweg: willen we dat dan?
- Een oostelijke randweg zal vlak langs de Zelhemseweg de ecologische verbindingszone raken. Dat kan niet tenzij je zeer hoge kosten maakt bijvoorbeeld in de vorm van een ecoduct.
- Nog hogere kosten maak je als je de verstoring van de grondstructuur wil repareren die ontstaat bij het funderingswerk van een weg. Dat is waar de Zumpe haar uniciteit aan te danken heeft. Dat kost heel veel geld. Geld dat we niet hebben.
GroenLinks stelde bovendien dat de oostelijke randweg straks waarschijnlijk helemaal niet nodig is, gezien de bevolkingsafname en vergrijzing. Daardoor zal het percentage werkenden slinken, wat gevolgen heeft voor het woon-werkverkeer en dus voor de drukte in de spits. De rekenmodellen van de gemeente houden daar nog geen rekening mee. Dat maakt het noodzakelijk om creatief te zoeken naar mogelijkheden voor een betere verkeersafwikkeling over bestaande wegen en een slimme aanleg van nieuwe wegen. Dit kan o.a. door verlenging van de Kennedylaan langs het spoor door het Hamburgerbroek tot aan de Havenstraat, door de Weemstraat in Wehl te verlengen naar Langerak (er ontstaat een aantrekkelijke route vanuit Zelhem naar de A18), door aanvullende maatregelen op en bij de Kennedylaan en een betere benutting van de Bedrijvenweg.
Die set van maatregelen vormt een volwaardig alternatief voor de oostelijke randweg, en dat alternatief wordt nu ook uitgewerkt in techniek en financiën, naast de (door ecologische beschermingsmaatregelen) onbetaalbare oostelijke randweg. Dat was het resultaat van de raadsvergadering van donderdag 19 april, niets meer en niets minder.
GroenLinks heeft, consistent met keuzes in het verleden (verkiezingsprogramma en Koersdocument van het progressieve college), gezegd dat eerst gekeken moet worden naar andere oplossingen, alvorens de oostelijke randweg weer in beeld komt.
Er kan nu weer een keuze gemaakt worden en dat zal op 12 juli dan ook gebeuren.