GroenLinks heeft vanaf 19 juni 2014, na de informatieve raad over het IKC, zich ingespannen voor een betere burgerdeelname en een behandeling van de locatiekeuze in de gemeenteraad. Uiteindelijk hebben zowel de buurt, Bomenstichting en de Milieuwerkgroep hun voorkeuren kunnen uitspreken. 26 februari jl. is de locatiekeuze voor het IKC Noord in de gemeenteraad behandeld.
Inbreng GroenLinks tijdens de gemeenteraad van 26 februari over de locatiekeuze IKC Noord:
“GroenLinks is niet tevreden over het gevolgde proces. Er is te eenzijdig gekeken naar de onderwijsbehoefte en te weinig naar de aanwezige kwaliteiten en draagvlak bij omwonenden. Wat GroenLinks betreft een gemiste kans. Ook zien we dat het proces in de laatste fase meer ruimte gaf voor de inbreng van omwonenden (en de raad). Wij willen deze verbetering graag doorgezet zien in de verdere uitwerking van dit project en bij volgende projecten.
De keuze voor een geschikte locatie is niet eenvoudig. GroenLinks heeft een voorkeur voor variant 5a. Op deze locatie is een IKC mogelijk van hoge kwaliteit en met minimale aanpassingen. Helaas levert deze variant problemen op met parkeren. GroenLinks wil niet dat de (woon)buurt deze parkeervraag moet opvangen.
GroenLinks heeft kritische vragen gesteld over variant 3aPlus. De kritiek op deze variant spitste zich toe op de matige milieukwaliteit, verlies aan bomen en de verkeersonveiligheid rond de nieuwe ontsluitingsroute. De nieuwe ontsluiting was al grotendeels uit de knoop gehaald, maar zorgde aanvankelijk nog wel voor problemen met de natuurkwaliteit en verkeersveiligheid.
Na aanleiding van de inbreng van GroenLinks tijdens de beeldvormende raad van 11 februari jl, is een meer uitgewerkte schets van variant 3a+ gemaakt. Met deze schets bleek een aantal belangrijke zaken te zijn opgelost.
1. De ontsluitingsweg is verder uit de knoop gelegd
2. De onveilige situatie ter hoogte van het parkeerterrein en de ontsluitingsroute is weggenomen
3. Het IKC is op afstand van Bilderdijkstraat gesitueerd (milieukwaliteit)
4. De fietsroute Bezelhorstweg krijgt een duidelijk veiliger profiel.
Een belangrijk kritiekpunt is nog het verlies aan bomen. GroenLinks wil dat de bomen die onverhoopt weg moeten, worden gecompenseerd. Deze compensatie is niet mogelijk binnen het plangebied. GroenLinks pleit ervoor de vrijkomende middelen in te zetten voor het realiseren van een robuuste(re) natuurverbinding van Park Overstegen via De Knoop naar het buitengebied.
GroenLinks kan instemmen met de uitgewerkte variant 3a+ onder de voorwaarde dat de het college, de door GroenLinks gevraagde schets als uitgangspunt neemt. Ook willen we van de wethouder de toezegging dat de middelen voor de te compenseren bomen worden ingezet voor het realiseren van de genoemde robuuste(re) natuurverbinding van stad met buitengebied.”
Wethouder Drenth heeft namens het college toegezegd dat de door GroenLinks gevraagde en door het college geleverde schets, als uitgangspunt wordt genomen voor de verdere uitwerking van het plan. Ook heeft de wethouder toegezegd dat de middelen voor de te compenseren bomen, indien mogelijk, worden ingezet voor het realiseren van de genoemde robuuste(re) natuurverbinding van stad met buitengebied.
Vragen of opmerkingen over deze bijdrage van GroenLinks? Mail deze dan naar:
johnwesterdiep.groenlinks@gmail.com