Deze week heb ik namens GroenLinks hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college.

In een tijd dat er grote tekorten zijn in de zorg is het opmerkelijk dat zorgaanbieder BiOns de kans ziet, om zich uit te geven als bank en leningen te verstrekken. Dat geld is bestemd voor de zorg en salarissen van zorgmedewerkers.

Het gaat in dit geval om een zorgverlener met een niet al te beste reputatie. BiOns wordt ervan beschuldigd in het verleden pensioenpremies ingehouden te hebben op de salarissen van medewerkers en het vervolgens niet af te gedragen aan het pensioenfonds. https://www.rtvoost.nl/…/Eigenaar-in-opspraak-geraakte-zorg…. De zorgaanbieder wordt persoonlijk aansprakelijk gesteld door de curator, voor de schade van haar andere thuiszorgbureau Solace ATC dat failliet ging, wegens onbehoorlijk bestuur. Het gaat om een bedrag van anderhalf tot twee miljoen euro. De gerechtelijke procedure loopt nog.

Vragen die ik namens GroenLinks heb gesteld:

1. Uit onderstaand bericht blijkt dat de gecontracteerde zorgaanbieder BiOns leningen verstrekt aan derden. Is het college het met GroenLinks en de minister eens, dat het onwenselijk is dat een gecontracteerde thuiszorgaanbieder, in dit specifieke geval BiOns, leningen verstrekt aan derden? Dat een zorgaanbieder zich heeft te houden aan de maatschappelijke opdracht, waarvoor de organisatie geld ontvangt?

2. Zo ja, wat gaat het college doen om te voorkomen, dat een gecontracteerde zorgaanbieder als BiOns zich niet houdt aan de maatschappelijke opdracht en leningen verstrekt aan derden?