Door de bevolkingskrimp, de vergrijzing en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en werken, neemt het autoverkeer af en zal het zich ook gelijkmatiger over de dag gaan verdelen. Toch blijft het college nog steeds uitgaan van een groeiende vraag naar automobiliteit, terwijl de investeringen in een snel, veilig en comfortabel fietsnetwerk juist achter blijven. 

Gezien het feit dat het college jaren lang nodig had om de bevolkingskrimp in te zien en ernaar te handelen, verwachten we nu ook dat het college nog lang nodig heeft voordat ze het afnemende autoverkeer zal inzien. Zo is de wethouder vorig jaar een lobby gestart om financiële steun van de provincie te krijgen voor het verdubbelen van de Europaweg. Wanneer het ziekenhuis wordt verplaatst, zal het verkeer op de Europaweg enorm afnemen. De lobby van de wethouder kan dus beter worden omgezet naar een lobby voor financiële steun en realisatie van het ziekenhuis op het Wedeo-terrein. 

Tijdens de raadsvergadering van 27 februari stond het uitvoeringsprogramma mobiliteit op de agenda. GroenLinks vindt dat dit uitvoeringsprogramma te veel gericht is op de groei en het stimuleren van het autoverkeer en te weinig op de groeiende vraag van het fietsen. Behalve GroenLinks had schijnbaar geen enkele fractie behoefte aan een debat over mobiliteit en werd het uitvoerings-programma een hamerstuk. We hebben tegen dit plan gestemd, wat GroenLinks betreft komt er snel een nieuw en actueel mobiliteitsplan.