De afgelopen weken lieten verschillende wethouders en de VNO-NCW zich al uit over de verlenging van de Betuwelijn met een noordtak langs de A18. Wethouder Drenth ziet het als een mogelijkheid om ook de verlenging en verdubbeling van de A18 te realiseren. VNO-NCW voegt daar nog aan toe dat de Noordtak een impuls is voor de regionale economie. Voor de helderheid: de Achterhoek beslist niet of die Noordtak er wel of niet komt. Je kunt dus bewondering hebben voor een wethouder die van dit mogelijke knelpunt  een kans probeert te maken. Hij gaat echter veel te snel. Door zich nu al uit te spreken over de Noordtak geeft hij feitelijk al aan het verzet op te geven. De gevolgen van een Betuwelijn zijn desastreus voor een regio die zich positief onderscheid door natuur, rust en ruimte. Steun aan de Betuwelijn langs de A18 betekent niet alleen meer geluid, onveiligheid, trillingen en minder beleving, maar ook een grotere barrière voor mens en natuur.

De uitspraak van VNO-NCW dat de Noordtak een impuls is voor de regionale economie slaat de plank mis. Gemeenten als Zevenaar en Overbetuwe kunnen daarover meepraten. Het gaat VNO-OCW vooral om de belangen van de grote vervoerders van het Havenbedrijf

Rotterdam. Dat mag, maar vertel geen sprookjes. Natuurlijk is vervoer van goederen van groot belang. De trein kan een goed alternatief zijn voor wegtransport. De vraag is echter of een Betuwelijn door de Achterhoek de oplossing is. Er zijn immers alternatieven. Zo wordt vervoer over water (Rijn, Noordzee naar bijv. Hamburg) steeds populairder. Het wordt steeds vaker gezien als een goed alternatief voor wegtransport en trein. GroenLinks is dan ook geen voorstander van een Noordtak. Mocht deze er desondanks komen, dan zien wij geen winst in de koppeling aan de verdubbeling en verlenging van de A18. Koppeling aan verbetering van de spoorwegverbinding voor personenvervoer is minimaal noodzakelijk. Verder zal er sprake moeten zijn van aanzienlijke natuurlijke compensatie voor de achteruitgang van de kwaliteit van leven en aantrekkelijkheid van de Achterhoek.