Met grote verbazing heeft GroenLinks Doetinchem kennis genomen van de uitspraak van de Raad van State over de locatiekeuze van het nieuwe Slingeland ziekenhuis. Het besluit dat de gemeenteraad van Doetinchem in december 2017 nam, blijft overeind waardoor er een ziekenhuis gebouwd mag worden langs een afrit van de A18.

Hoewel GroenLinks zich goed kan vinden in de bezwaren die door omwonenden en milieuorganisaties werden ingediend, zullen we ons neerleggen bij de uitspraak van de Raad van State.

Wij blijven van mening dat het een gemiste kans is om het ziekenhuis niet twee kilometer verderop te bouwen in de buurt van het trein- en busstation. Een locatie binnen de bebouwde kom biedt volgens ons veel meer kansen voor de stad in het algemeen en de binnenstad in het bijzonder. Ook is een ziekenhuis gelegen tussen de oostelijke randweg en het trein-en busstation goed bereikbaar voor zowel fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer. Op de nu definitief goedgekeurde locatie gaat de bouw ten koste van historisch landschap en een monumentale boerderij. De boerderij mag weliswaar blijven staan, maar de bewoners moeten verhuizen.

GroenLinks zal zich gaan inzetten voor een goede en veilige bereikbaarheid van het nieuwe ziekenhuis voor álle vervoersmiddelen. Ook zullen we de beloofde ontwikkeling van natuur goed in de gaten houden. Tot slot vinden we dat dit besluit geen precedent mag scheppen en meer bouwplannen buiten de stad mogelijk mag maken.