Vandaag is het Wereld Bijendag. Wereld Bijendag is een internationale dag om de rol van bijen en andere bestuivers voor het ecosysteem te vieren.

Wereld Bijendag (of World Bee Day) werd door de Verenigde Naties uitgeroepen om aandacht te vragen voor het belang van bijen, op initiatief van Slovenië. Sinds 2018 staat 20 mei ieder jaar in het teken van de bij.

In de maand mei zijn zowel de honingbijen als de wilde bijen zeer actief. Wilde bijen zijn heel belangrijk voor onze voedselvoorziening én voor het behoud van de natuur. Ruim tachtig procent van alle Nederlandse plantensoorten is afhankelijk van bestuiving door wilde bijen en andere insecten. Toch hebben wilde bijen het niet makkelijk in Nederland. De helft van alle 358 soorten is bedreigd.

Je kunt de bijen helpen, ook als je in de stad woont en een klein tuintje of een balkon hebt. Een paar goede bijenplanten kunnen al verschil maken voor onze bijen.