Het voedsel dat we eten, de lucht die we inademen, het water dat we drinken en het klimaat dat onze planeet bewoonbaar maakt, komen allemaal uit de natuur.

Toch zijn dit uitzonderlijke tijden waarin de natuur ons een bericht stuurt:

Om voor onszelf te zorgen, moeten we voor de natuur zorgen.

Het is tijd om wakker te worden. Op te merken. Om onze stem te verheffen.

Het is tijd om opnieuw, maar beter, te bouwen voor mens en planeet.

Het VN-milieuprogramma (UNEP) organiseert jaarlijks evenementen voor de Wereldmilieudag, die wereldwijd bewustzijn en actie ter bescherming van het milieu aanmoedigt. Het wordt gevierd op 5 juni in meer dan 100 landen.

Het thema voor Wereldmilieudag 2020 is 'Tijd voor natuur', met de nadruk op de rol bij het verschaffen van de essentiële infrastructuur die het leven op aarde en menselijke ontwikkeling ondersteunt. Deze focus zal naar verwachting een gelegenheid zijn om de dynamiek en het publieke bewustzijn van de natuur als een belangrijk aspect te stimuleren in de aanloop naar de 15e bijeenkomst van de partijen (COP 15) bij het Verdrag inzake Biodiversiteit (CBD, Convention on Biological Diversity). COP 15 zou naar verwachting plaatsvinden in oktober 2020, maar zal worden verplaatst naar 2021 vanwege de COVID-19-pandemie.

Eenieder wordt opgeroepen verantwoordelijkheid te nemen voor wat er gebeurt met alles wat leeft. We mogen en kunnen ons niet meer verschuilen achter de macht van het kwade.

Dit betekent dat het tijd is om ons te ontdoen van alle gif die ons omringt en bezit van ons genomen heeft. Het is tijd om de juiste keuzes te maken. Een keuze voor het leven, niet voor ziekte, verderf, angst. Een keuze om onze natuur tot ons wezen te maken, te omarmen en te integreren in al wat ons bezielt.

Dit betekent dat we, liefst zo snel mogelijk, toegroeien naar een maatschappij waarin gif, in al zijn vormen, niet langer meer wordt gebruikt. Door niemand! Niet in de voor- of achtertuin, niet op het balkon, niet op de akker, niet op de stoep, nergens!!

Het artikel uit Trouw van twee dagen geleden (“hoe boerengif het hart van natuurgebieden bereikt”) toont de urgentie overduidelijk aan.

En hoe is het met de Achterhoek gesteld? Hoeveel bestrijdingsmiddelen zullen we hier vinden in onze natuurgebieden? In hoeverre zijn we als lokale politiek aan zet en bij machte om onze agrariërs te bewegen hun gifgebruik verder terug te dringen? Om onze inwoners te doordringen van de noodzaak geen Glyfosaat of soortgelijke narigheid meer te gebruiken en in plaats daarvan bij te dragen aan een natuurlijk gezonde en evenwichtige leefomgeving. Om te kunnen kiezen voor voedsel zonder residuen waar niemand op zit te wachten.

Realiseer dat alles wat je met liefde doet, goed is voor de aarde, de natuur, jezelf.