Stel, je bent een winkelmedewerker in de binnenstad in hartje winter. Je merkt dat iedere verwarming in het pand aan het loeien is, en dat al die warmte verdwijnt door de deur. Uit goede bedoelingen sluit je deze herhaaldelijk wanneer een tevreden klant vertrekt uit de winkel. In de volgende vergadering krijg je te horen dat je beter je best moet doen om verwelkomender te zijn. Je haalt nauwelijks klanten binnen en de lucht in het gebouw voelt niet fris.
De maand erop gooi je het om. Nog steeds in de winter, maar nu hou je zoveel mogelijk de deur open. Vol trots op de hoeveelheid verkopen sluit je aan bij de volgende vergadering. Het is eind februari 2022 en de energierekening is binnen. Als jij beter had gelet op het gasverbruik, zat het bedrijf nu niet in de penarie.

Winkeldeuren, wat moet je er nou mee? Open of dicht?
Aan de hand van geluiden in april van dit jaar, en vervolgens door zelf door de stad te lopen, merkten we dat een groot deel van de deuren openstond wanneer de verwarming maximaal stond. Hetzelfde gebeurde in de hittegolf, waar je de airco bijna kon voelen op de stoep. GroenLinks heeft vragen gesteld wat nou de richtlijnen zijn in Doetinchem en hoe we daarmee omgaan in de praktijk. 
De mensen, de gemeente en de ondernemersvereniging zijn van mening dat het beter is voor het klimaat (en de eigen portemonnee) om winkeldeuren gesloten te houden in deze situaties. Er zijn gesprekken geweest met winkeleigenaren om hierop te letten, maar in de uitvoer is deze wens vaak ver te zoeken. Beleid van hogerop, aantrekken van klanten en luchtdoorstroom in de winkel zijn argumenten die genoemd worden om de deuren op te houden.

Wij zijn van mening dat de voordelen van een dichte deur enorm zijn, en dat alle nadelen verholpen kunnen worden op alternatieve manieren. Denk aan duidelijke borden met “Wij zijn open” in grote hoofdletters voor de bezoekers, denk aan luchtfiltratiesystemen en bevochtigers voor de luchtkwaliteit. Dat zijn natuurlijk maar enkele voorbeelden, maar het beeld is helder. Er moet actie ondernomen worden om winkeliers bewuster te maken, te ondersteunen en te stimuleren.