De aanloop naar het voorgestelde programma en college vindt zijn grond in de verkiezingsuitslag van 3 maart, maar is geen logische vertaling van de uitslag;
2 vd 3 coalitie partijen verliezen een zetel
aan de linkerzijde komen 2 zetels erbij
Doetinchem kiest dus duidelijk voor een verschuiving naar links en een sterkere borging van het sociale beleid.
VZ,
De aanloop naar het voorgestelde programma en college vindt zijn grond in de verkiezingsuitslag van 3 maart, maar is geen logische vertaling van de uitslag;
2 vd 3 coalitie partijen verliezen een zetel
aan de linkerzijde komen 2 zetels erbij
Doetinchem kiest dus duidelijk voor een verschuiving naar links en een sterkere borging van het sociale beleid.
GL heeft die opdracht opgepakt en aangegeven de bestuursverantwoordelijkheid hiervoor te willen nemen. Daarbij hebben wij de randen opgezocht van ons politiek mandaat. 3 weken lang hebben wij ons ingespannen om te komen tot een vertaling van de verkiezingsuitslag in een coalitieakkoord. Bij de eerste bijeenkomst met alle partijen die bijdrages hadden geleverd aan een concepttekst voor een coalitieakkoord gaf de informateur aan nader te willen spreken over stabiliteit van een nieuw college. We zagen dat gesprek met vertrouwen tegemoet, omdat GroenLinks ook in Doetinchem een betrouwbare partner is gebleken zowel in oppositie als coalitie. Dat in dat gesprek nota bene de PvdA twijfels uitte aan die stabiliteit van GroenLinks hebben wij als uiterst onprettig ervaren. Ik wil daar niet omheen draaien. Ik zal er ook niet langer bij stilstaan.. Bij politiek bestuurlijk handelen blijken dit nou eenmaal onaangename onderdelen van het gebruik.
Vanuit dat proces is het dan ook logisch dat er elementen van onze bijdrage terug te vinden zijn in het coalitieprogramma. En op zich kun je daar blij mee zijn, dan hebben we meer bereikt dan door aan de kant te gaan staan; we hebben echter ook kritiekpunten op dit programma en daarmee mist het programma voor ons essentiële onderdelen.
GroenLinks heeft 3 ijkpunten gepakt om naar dit programma te kijken en het daarmee te beoordelen. 3 ijkpunten die naar onze mening centraal horen te staan in een coalitieprogramma
Krimp. Het woord krimp wordt in dit programma 3 keer genoemd. Het gaat dan om bevolkingskrimp. Hoe deze krimp eruit ziet en wat dat betekent voor Doetinchem wordt niet nader aangegeven. Krimp komt in het coalitieprogramma vooral over als een bedreiging waartegen groeimaatregelen moeten worden genomen. GroenLinks ziet krimp als een uitdaging om de leefomgeving prettiger te maken, meer groene ruimte, minder autoverkeer, meer leefruimte in de wijk. Als vergrijzing een belangrijk onderdeel van de krimp in de achterhoek is kan dat ook een uitdaging zijn om vrijetijdsbesteding in de Achterhoek te stimuleren en “zorgindustrie” te realiseren.
Klimaat. Ondanks het feit dat het dringend noodzakelijk is dat er klimaatmaatregelen worden genomen om onze leefomgeving veilig te stellen voor de volgende genertie, wordt het woord klimaat geen enkele keer genoemd. Elke zichzelf respecterende gemeente heeft tegenwoordig minimaal een paragraaf opgenomen over energiebesparing, groene energieopwekking enz. Lochem een buurgemeente niet zo ver hier vandaan werkt aan een lease constructie met zonnepanelen voor 13.000 huishoudens. In den lande zijn er al 74 initiatieven voor lokale duurzame energiebedrijven (energie uit snoeihout, zonne-energie- centrales) Er worden afspraken gemaakt met corporaties en convenanten met bedrijven om energie te besparen. Wat dacht u van andere bevoorradingsmethodes voor winkels in het centrum, met bv elektrische aangedreven transport. We tekenen als gemeente voor het akkoord van Groenlo, maar de ambities maken we niet waar. Wij constateren geen enkele ambitie op dit gebied, zelfs het wethouderschap voor milieu is gesneuveld.
Economische crisis. Deze wordt 3 keer genoemd. Deze economische crisis is niet een dipje. De wereld en dus ook Doetinchem zal veranderen. De economische crisis is ontstaan ten gevolge van onaanvaardbare risico’s waarmee veel geld is verdiend door de speculanten. Het zal een aantal tandjes minder worden en oude oplossingen werken niet meer. Het wordt niet meer zoals het was. Deze crisis leidt tot zware bezuinigingen, maar dat komt pas in hoofdstuk 8 aan de orde na hoofdstukken vol ambities. De uitgangspunten bij de bezuinigingen geven de echte beleidsruimte aan. De ruimte voor elkaar is dus zeer beperkt. In plaats van wat we wel willen doen, had beter kunnen worden opgeschreven wat we niet meer willen doen. Het had heel wat papier gescheeld als we dat eerst eens hadden vastgesteld. Al deze plannen kunnen ons zo miljoenen kosten die we niet hebben!
Vz,
Enkele opmerkingen per hoofdstuk:
Werk en economie.
We missen hier de link naar het stimuleren van groen ondernemerschap. Onze energieconferentie in januari gaf daar een mooie aanzet voor. Niets hiervan terug te vinden.
Revitalisering van bestaand bedrijventerrein heeft in onze ogen de voorkeur boven inrichten van nieuw bedrijventerrein. De verderop aangekondigde herprioritering op het gebied van ruimtelijke ordening geldt ook voor het A18 bedrijvenpark. Als we die niet nodig hebben, dan moeten we daar niet mee doorgaan omdat we dit nu eenmaal in het verleden zo hebben afgesproken.
Prettig wonen
huftergedrag en asowoningen. Het staat stoer in zo’n programma. Maar waar leggen we de grens? Wat voor de een overlast is, is voor de ander een iets afwijkende levensstijl. Hoe groot is het probleem dat deze grote woorden rechtvaardigt?
bij verantwoordelijkheid geven aan burgers in een wijk horen toch wijkbudgetten. Waar zijn deze gebleven?
Positief nieuws: de Doetinchem card. Eindelijk! GroenLinks pleit hier al 10 jaar voor!
Meedoen
We zijn geschrokken van de paragraaf integratie.
Citaat:“Wij vangen uitgeprocedeerde asielzoekers of illegalen niet meer op.” De sociaalste gemeente van Nederland zet gezinnen op straat met de boodschap: “ zoekt u het verder zelf maar uit”; denkt u nu echt dat de burgers van Doetinchem dat willen?
Dat integratie ook gaat om de emancipatie van vrouwen snappen we, maar hun mannen zullen ook mee moeten doen. Tifa kan scholing volgen en integreren wat ze wil, maar als Mehmet niet uit zijn koffiehuis komt verandert er niets!
Discriminatie. Ook als overheid hebben we hierin een belangrijke rol. Als Mark en Achmed samen op stap zijn, waarom moet Achmed dan zijn ID aan de agent laten zien en Mark niet……
Opgroeien
Triest dat de coalitie partijen denken dat in Doetinchem probleemgezinnen wonen, we hebben gezinnen met problemen, aan die problemen moeten we wat doen!
Wanneer komt dat stedelijk jongerencentrum met popoefenruimte er nu? Lijsttrekker Drenth en lijsttrekker van der Meijs beloofden voor de verkiezingen dat er binnen drie maanden duidelijkheid zou zijn! Vinden de bijna herbenoemde wethouder Drenth en van der Meijs dat nog steeds of hebben de coalitiepartijen andere afspraken gemaakt?
Wij stellen voor aan dit hoofdstuk ook het project vroeg op stap toe te voegen. Zodat jongeren vroeger op stap gaan en minder tijd hebben om in te drinken. De jongeren, hun ouders, de politie, de horeca, zij zullen er blij mee zijn!
Een belangrijke optie om je talent te leren kennen is stage lopen als je op het MBO zit. Er is een gebrek aan stageplaatsen. De gemeente kan daar een rol in spelen. Het kan tevens helpen om menskracht beschikbaar te hebben bij ontmoetingsplekken of in een accommodatie voor de jeugd
Het hoofdstuk wonen en ruimte is wat ons betreft een gemiste kans. We hebben zelfs een complete paragraaf over duurzaamheid – groene duurzaamheid - aangeboden. Doetinchem heeft millenniumgemeente bij haar naambordjes gezet, maar die ambitie heeft het college niet. De kracht van Doetinchem, namelijk de natuur zo dicht om je heen, wordt te weinig benut. Letterlijk ruimte voor elkaar, ruimte voor stad en natuur wordt niet erkend. Bomen staan alleen maar in de weg voor asfalt of bedrijventerreinen.
Verkeer
De bereikbaarheid van Doetinchem wordt in één woord gekoppeld aan automobiliteit. Daarvan geschrokken kwam er ook een paragraaf “groen verkeer”. Ga daar nou eens serieus mee aan de slag en ga niet bij het eerste financiële knelpunt voor autoproblemen (verkeersplan noord) geld weghalen bij fietsmaatregelen.
Verbazingwekkend hoe in het programma staat beschreven hoe de bereikbaarheid van het Slingelandziekenhuis wordt verbeterd door de 2e Loolaan open te stellen, terwijl de PvdA maandag nog tegen de actiegroep Haareweg veilig” zegt dat er nog niets is vastgesteld en het alleen maar papieren plannen zijn.
Bestuur
een vraag aan bijna herbenoemde wethouder van Dijk. Is hij van zijn geloof gevallen? Hij suggereert hier dat de PvdA-fractie vrijuit kan opereren zonder aansturing vanuit het college. Is hij geen monist meer? Waarom dan die twijfels bij GroenLinks?
Een laatste opmerking voor het slot. Het is natuurlijk prachtig dat de PvdA, CDA en VVD aan een raad van 31 welbespraakte burgers gaan vragen om commentaar op het programma; en fijn dat twitter in 140 tekens een coalitieprogramma kan verbeteren. Het suggereert dat er daarmee meer draagvlak onder de burgers zou zijn. Voorzitter draagvlak verbeter je niet door de burgers het stadhuis in te halen als een soort alternatieve raad, zeker niet als je van tevoren er voor zorgt dat er geen natuur of milieu behartigers bij zijn. Ga naar buiten en zoek de inwoners op. De dynamiek van de discussies in het Rietveld over het verkeersplan spreekt ons veel meer aan.
Ten slotte; het coalitieprogramma spreekt uit geen geslotenheid van de coalitie meer te willen en dat de oppositie geen oppositie moet voeren om het oppositievoeren. GroenLinks heeft ervaring in de oppositie. Wij voeren oppositie vanuit de inhoud en niet om het oppositievoeren. Die boodschap lijkt ons overbodig. Dat een coalitie niet gesloten zou moeten zijn, vinden wij een boeiende gedachte, maar het experiment om dat aan te gaan is door deze drie coalitiepartijen afgewezen. Het is dan niet stabiel………
Voorzitter, GL leest vele mooie woorden in dit programma, maar mist de eerder genoemde essentiële zaken op het gebied van krimp en klimaat. Misschien dat het uitvoeringsprogramma op het gebied van de bezuinigingen echt pijnlijke helderheid gaat bieden.