Voor ons ligt de Begroting 2011. Voor GroenLinks is de begrotingsbehandeling een traditie; een traditie die wij graag in ere willen houden. Eens per jaar krijgen wij als GroenLinks de gelegenheid om over het beleid van deze coalitie onze mening te geven.
De begrotingsbehandeling begint ideaal gesteld op een mooie dag in het najaar wanneer ‘s morgens onze burgemeester op zijn gouden fiets zijn residentie verlaat om op het gemeentehuis de 3 bladzijden van het raadsvoorstel voor te lezen en ‘s middags de wethouder van financiën de begroting aan het volk van de gemeente Doetinchem presenteert. Of dit echt gebeurd is leden van de raad weten wij niet, waarom? Al sinds de verkiezingen ontbreekt het ons aan de gebruikelijke persberichten van onze gemeente. Verder is 50% van de politieke redactie van de Gelderlander op vakantie, dus het zou echt gebeurd kunnen zijn, alleen wij weten het niet.
Deze onwetendheid verwordt tot irritatie als er nog een mailtje volgt met de vraag van onze voorzitter om ons in te houden omdat het een beleidsarme begroting is. Misschien dat we wel genoegen zouden nemen met maximaal 5 minuten spreektijd….
Voorzitter GroenLinks wil niet dat op deze manier een traditie naar de knoppen wordt geholpen, de traditie waarin wij als raad ons kunnen uitspreken over het beleid van het college. Wij bepalen zelf wel hoe wij deze begroting waarderen. Als we met spreektijd willen werken dan vraagt dat een apart debat van de raad, wat het college of de coalitie er ook van vindt. De raad is de baas, we bepalen zelf of we onze mond maar beperkt kunnen open doen.
Dan de begroting 2011 zelf, hoezo beleidsneutraal? Deze begroting geeft meer informatie over de voorgenomen bezuinigingen dan de hele trendnota die we als opmaat voor de bezuiniging zouden gebruiken. Deze begroting kent een tekort van 5,1 miljoen euro, iets beter dan die van 2010 toen was het tekort 5,7 miljoen euro, en dit tekort wordt “netjes” verwerkt in de prognose algemene reserve, zeg maar weer dag met handje naar Nuon centen. Wij hebben ons al eerder verzet tegen het op deze wijze verbranden van de NUON gelden.
Eerst ingaand op de inleiding. Hierin is aangegeven dat het coalitieprogramma “ruimte voor elkaar” is verwerkt in de begroting. Dat kun je toch niet beleidsarm noemen. Ook de indeling is daardoor veranderd. Onze financiële expert heeft overuren gedraaid om een vergelijking met vorige jaren mogelijk te maken. Daar kom ik verder nog op terug.
In deze begroting treffen we weer hetzelfde manco aan als in het coalitieprogramma en ook in de trendnota. Hoe beleidsarm moet je kunnen denken om op de Dag van de Duurzaamheid deze begroting voor te leggen?. Er is geen enkele aandacht voor het grootste probleem van deze tijd, de klimaatproblematiek. Dat ons bestaan op deze aarde, wanneer we doorgaan met onze huidige levensstijl, niet duurzaam is is nergens terug te vinden. Een blinde vlek bij de coalitie en het college. Dat een duurzame economie een groene economie is is blijkbaar geen notie die leeft.
En, nu alvast wordt opgemerkt dat overbezuinigingen niet leidt tot terugdraaien van bezuinigen, nee dan is er ruimte voor nieuw beleid! Voorzitter hier gaat GroenLinks absoluut niet in mee! Als wellicht noodgedwongen bezuinigingen leiden tot ingrepen in WMO of WWB, dan gaan we die niet handhaven omwille van nieuw beleid omdat het college ook nog wat wil in deze periode! Een fout uitgangspunt wat ons betreft!
Bij de efficiencykortingen missen wij de notie dat wat we buitenshuis opleggen aan kortingen deze ook voor binnenshuis gelden en andersom, maw we gaan niet bezuinigingen binnen halen door werk van buiten naar binnen te verplaatsen, we nemen geen werkzaamheden over van onze externe partners zoals bv IJsselkring. Over het bouwprogramma hebben we het al gehad bij de grexen. Doetinchem heeft een veel te grote broek aan getrokken, die zal weer op maat moeten worden gemaakt. Dat kun je niet beleidsarm noemen, dat hebben wij al veel langer bepleit.
Enkele opmerkingen nav de programma’s:
Programma 2 prettig leven. Wat geen geld kost, maar wat ons betreft echt mag worden opgepakt is het vervroegen van de sluitingstijden van de Horeca. Een experiment in Friesland is inmiddels afgesloten en daaruit komt naar voren dat en ondernemers en ouders, maar ook de jeugd blij zijn met die vervroeging. Wij vragen het college daarvoor initiatieven te nemen.
Programma 4. Opgroeien en talentontwikkeling. Ten aanzien van het skate centrum en het MFA voor de jongeren zijn bij de verkiezingen en in deze raad al zoveel toezeggingen gedaan dat het vreemd is dat het beleidsarm genoemd wordt dat er geen concrete toezegging in deze begroting staat. Dit is al besloten. Dat het college meer tijd nodig heeft om zijn financiën te regelen neemt niet weg dat dat al lang besloten is. Ik houd wat dat betreft wethouder Drenth en wethouder van der Meis aan hun verkiezingsbelofte! Van de PvdA neem ik aan dat met het initiatief van mevr. Kock dit punt hen moet aanspreken.
Het doet pijn aan onze ogen dat in programma 5 nog steeds de vele bouwkranen worden aangehaald als symbool voor onze daadkracht. Voorzitter, ik moet toegeven dat is inderdaad beleidsarm, dit werd in de verkiezingen ook al geroepen door lijsttrekker Drenth, hier had het best een beetje meer beleidsrijk mogen zijn. Onze bouwkranen bouwen voor gaten in de gemeente kas, misschien is het handiger die te koop te zetten dan de panden die straks leeg komen te staan.
Het groene vernisje op deze begroting is de lippendienst door middel van het geven van voorlichting over het gebruik van duurzame energie. De beide subsidie potjes voor gebruik van duurzame energie waren binnen twee weken leeg. De inwoner van Doetinchem wil wel, maar een stukje ondersteuning of stimulans helpt veel meer dan voorlichting. Daarbij wordt dan ook nog verwezen naar de landelijke voorlichting. Voorzitter haal deze schaamlap weg!
Voorzitter, de grondexploitaties en de huisvestingsplannen voor het onderwijs worden in het licht van de krimp opnieuw opgesteld en bijgesteld. Laten wij dit ook doen voor het mobiliteitsplan. Voordat we miljoenen gaan uitgeven aan asfalt, eerst eens doorrekenen wat de gevolgen van de krimp zijn. Scheelt niet alleen ons, maar ook de provincie geld. En geef dan echt prioriteit aan de groene verkeersmaatregelen voor fiets, voetganger en openbaar vervoer!
Ten aanzien van de bestuurscultuur storen wij ons aan de opmerkingen van het college over de rol van de raad. Die taak pakken wij zelf wel op; laat het college werk maken van haar taak tav open communicatie en actieve houding. De gang van zaken bij de Domus geeft aan dat daar nog wel een aantal leerpunten zijn.
En dan de cijfers: het college heeft alle gevolgen van oa de uitkering van het Gemeentefonds en cao ontwikkelingen ed verwerkt. De lasten in het jaar 2011 zijn met bijna 4 miljoen euro zijn gestegen; bij alle programma onderdelen worden de lasten verhoogd, behalve op die van programma 2 “prettig wonen in een wijk en dorp” en programma 7 “samenwerken aan besturen” beide moeten we het ten opzichte van 2010 met een halfje (miljoen) minder doen. Conclusie besturen en wonen wordt iets soberder. Is dat beleidsarm ? Dan komen we bij de ombuigingen voor het volgend jaar, leuk hoor de verzameling vervallen posten en het al eerder aangekondigde sober uitvoeren van beheer accommodaties (dit kan makkelijk zolang het gemeentehuis in de steigers staat) en onderhoud van grijs en groen. Maar waar haalt u in het kader van “Ruimte voor elkaar” en “Meedoen” de brutaliteit vandaan om als eerste slachtoffer van uw bezuinigingsdrang de renovatie en uitbouw van de Muziekschool te niet te doen, ze worden ook al gekort in programma 2 met 19 duizend euro, dubbel getroffen dus. En de WMO budgetten worden verlaagd, hoezo? Wij noemen dit een anti cultureel sociaal beleid of moeten we dit verstaan onder paradigmashift van de trendnota?
Wat opvalt op pagina 157 bij de Algemene Reserves in het meerjarenperspectief is dat de totale ontvangst van Nuon aandelen toegevoegd is, was dit niet gedaan dan stond onze Algemene Reserve voor dit jaar op negatief 1 miljoen euro. Een klein hoeraatje is op zijn plaats voor alle mensen die ieder jaar bijgedragen hebben aan het vergaren van dit fortuin, waar wij nu al onze gaten mee kunnen stoppen. Het komt alleen nog steeds niet ten goede aan onze inwoners. Dat het anders kan zullen wij ondanks de voorgestelde beperkingen in behandeling en spreektijd te allen tijde laten horen! De paragraaf Weerstandsvermogen is eindelijk eens goed uitgewerkt, alleen als je de prognose van onze Algemene Reserve ernaast legt, zie je dat het weerstandsvermogen de komende jaren zeer zorgelijk wordt. In 2014 lopen onze Algemene Reserves terug naar 5,4 miljoen dat betekent dat de incidentele capaciteit terugloopt naar 10 miljoen en dan nog te bedenken dat we structureel 5 miljoen moeten bijdragen op de grondexploitatie en 5 miljoen structureel door de krimp. Ook hier vraag je je af moeten we nog wel investeren in een oostelijke randweg zelf al krijgen we geld van de Provincie, onze eigen financiële huishouding is meer dan zorgelijk.
Dan de ombuigingen al sinds het coalitieakkoord weten we dat we 15 miljoen minimaal moeten ombuigen op onze huidige begroting. Het moet het college niet als muziek in de oren hebben geklonken: het gemor van de raadsleden over de gang van zaken over de voortgang en informatie. We krijgen steeds meer het gevoel dat het college de hete aardappel over het bord blijft schuiven, hij is met de vork al in tweeën gehakt maar elk deel dat ze in de mond stoppen blijft heet en met enig blazen ligt het weer op het bordje. Hoe moet het nou: het is niet gemakkelijk, je wilt sociaal blijven maar ook de economie niet schaden. Je moet bezuinigen op de lonen, maar je wilt ook ambtenaren niet kwijt, anders moet je zelf aan het werk. Alles met 10% korten betekent de kaasschaaf methode, nee zie de trendnota je moet anders gaan denken. Maar de grote vraag blijft kun je ombuigen door de inwoners van onze gemeente anders te laten denken. Mooi voorbeeld hiervan is het eerste fiasco van het college rondom de vestiging van een Domus locatie. Sociaal een goede zet ook in het verlengde van “Ruimte voor elkaar” maar een (foute) regenteske interpretatie van het college van communicatie.
Voorzitter, naar aanleiding van deze zogenaamde beleidsarme begroting komen wij met een amendement tav muziekschool en het MFA voor de jongeren. Die lees ik nu voor.