Inhoud: René naar de provincie, veldsymposium rondom De Zumpe, voor of tegen een randweg?, theaterkwartier, voorzetje voorjaarsnota.

René naar provincie

Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen kreeg GroenLinks in Doetinchem 14,6 % van de stemmen. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer was het percentage 5,3. Het resultaat van de statenverkiezingen lag er tussenin: 8,9 %. Blijkbaar maakt het uit hoe dicht de bestuurslaag bij de kiezer staat: lokaal is GroenLinks bekender dan landelijk.

Een van onze bekende gezichten gaat nu enigszins "op afstand". René Kortooms verhuist naar de provincie. Hij zal Arnhem in de toekomst zeker bij de les houden als het om de belangen van de Achterhoek gaat!

Door zijn vertrek komt er een plek vrij in de fractie. Hiervoor komt Erwin de Graauw als eerste in aanmerking. Gezien de problemen waarin zijn bedrijf verkeert, is het voor Erwin op dit moment ondoenlijk er raadswerk bij te hebben. Daarom neemt Frans van Doesum vanaf 1 juni René’s plaats in. Frans is al langer actief in de steunfractie en goed ingewerkt. Hij woont in Gaanderen.

Veldsymposium rondom De Zumpe

Langzaam maar zeker worden de geesten rijp gemaakt voor een randweg aan de oostkant van Doetinchem. Die moet de Terborgseweg en de Zelhemseweg met elkaar verbinden. Hij zal vlak langs De Zumpe gaan lopen.

Die Zumpe is een 21 hectare groot doolhof van poelen, sloten en moerassen. In dit beschermde natuurgebied is de nachtegaal te horen. Er komen honderden verschillende en soms zeer zeldzame plant en diersoorten voor. Deze unieke situatie kan in stand blijven door een laag keileem die het water vasthoudt. Die laag zit 30 tot 50 centimeter onder de oppervlakte. De aanleg van een weg prikt daar gegarandeerd doorheen. Dan loopt het water weg en daarmee verdwijnen de bijzondere flora en fauna. Alle reden om de vraag op te werpen of die weg wel echt nodig of nuttig is en tegelijk op zoek te gaan naar alternatieven.

Daarom organiseerden we op 8 maart een veldsymposium rondom De Zumpe. Er kwamen zo’n 80 buurtbewoners, natuurbeschermers en (kandidaat)statenleden op af. Dankzij de inbreng van de sprekers, de daarop volgende discussie en een enthousiaste rondleiding door het gebied door Dirk van de Brink van Staatsbosbeheer werd het een speciale zaterdagmorgen. Wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar!

Voor of tegen een randweg?

Wethouder Keukenkamp legde uit waarom die oostelijke randweg nodig is. De afgelopen 25 jaar is Doetinchem twee keer zo groot en het verkeer vier keer zo druk geworden terwijl de infrastructuur aan de noordkant van de stad hetzelfde bleef. Met andere woorden: de verkeersdrukte is onevenredig gegroeid. Daar moet iets aan gebeuren, anders slibt de stad dicht. Daarom heeft de meerderheid van de raad in 1997 besloten dat er voor 2010 een oostelijke randweg moet komen. Op dit moment is de gemeente bezig met het verzamelen van alle gegevens die voor die weg van belang kunnen zijn, zodat er straks een zuivere discussie gevoerd kan worden.

René Kortooms stelde dat er noch met de bevolking, noch in de raad ooit open is gediscussieerd over nut en noodzaak van die randweg, laat staan over alternatieven. Of over hoe een stuk weg om de stad heen überhaupt problemen kan oplossen in een situatie waarin 90 % van het verkeer in het centrum wil zijn. En waar praten we eigenlijk over? In Doetinchem kan het verkeer acht uur per week minder goed doorstromen. Rechtvaardigt dat een dergelijke investering?

Het besluit voor een oostelijke randweg is destijds gebaseerd op een computermodel waarin de cijfers van autoaantallen en verkeersstromen zijn ingevoerd. Daaruit bleek een tekort aan weg voor die aantallen. Vervolgens trok men de conclusie dat er meer weg bij moest komen. Alternatieven in de vorm van aanpassing van verkeersregelinstallaties of analyses van de verschillende knelpunten zijn niet bij het onderzoek betrokken. Een gemiste kans.

Zoals het er nu uitziet lijkt de randweg een gelopen race. De meerderheid van de raad is voor en er wordt al driftig geld voor gereserveerd. Maar schijn kan bedriegen:

  • de commissie beleidsontwikkeling heeft zich unaniem uitgesproken voor een uitgebreide milieueffectrapportage rondom het tracé
  • het gebied ligt binnen de ecologische hoofdstructuur. De provincie ziet erop toe dat die gewaarborgd blijft
  • de nieuwe flora en faunawet verplicht overheden om alle flora en fauna gedetailleerd in kaart te brengen. Een bijzondere soort kan iedere activiteit tegenhouden
  • De Zumpe is een Natuurbeschermingsgebied. Dat houdt in dat elke mogelijke aantasting ervan nauwgezet moet worden onderzocht.

Die oostelijke randweg ligt er dus nog lang niet!

De wethouder heeft beloofd dat hij goed met de burgers zal communiceren. Wij zullen hem de adressenlijst van 8 maart overhandigen zodat iedereen op tijd mee kan praten.

Theaterkwartier

Op 13 maart stond het Theaterkwartier op de agenda. Het vorige plan was erg ambitieus, inmiddels is het teruggebracht tot meer hanteerbare proporties.

Er verrijst een nieuw Amphion op de plek waar nu de Edah zit. De supermarkt wordt in diezelfde hoek ingepast. Op het terrein van Olthuis-Takken komen zorgwoningen. De bloemenzaak verhuist naar een ander deel van het gebied. De bibliotheek nieuwe stijl, ook wel bekend onder de naam Centrum voor Informatie en Cultuur (CIC), betrekt de leegstaande winkels aan De Veentjes en het Schouwburgplein.

Dat laatste is een prima idee. Ooit hebben we voorgesteld om de bibliotheek onder te brengen in het leegkomende hoofdgebouw van ’t Brewinc aan de Spinbaan. Omdat het voordeliger is om bestaande bouw te benutten als dat kan. Met de invulling van de panden op De Veentjes gebeurt dat. Bovendien is het gebied verzekerd van een constante huurder en veel bezoekers. Wij hebben nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de positie van het stiltegebied dat straks aan de achterkant van het CIC komt te liggen. Ook hebben we aangedrongen op een gelijktijdige aanpak van het "koppelgebied". De metamorfose van De Veentjes naar Theaterkwartier lijkt ons een goede gelegenheid om de Huber Noodtstraat autoluw te maken.

In het verleden hadden we vaak kritiek op de plannen voor het CIC. Dat leek alsmaar groter te worden en er moesten steeds meer toeters en bellen op. Ons leek het verstandiger eerst te bepalen welke functies er in die bibliotheek nieuwe stijl moesten worden ondergebracht, alvorens bouwplannen te ontwikkelen. Met het huidige voorstel kunnen we voorlopig instemmen. Wel hebben we reserves met betrekking tot het stadspaviljoen dat het CIC "smoel" moet geven. Dat visitekaartje mag best worden neergezet, maar het moet wel functioneel zijn. Het mag niet ten koste gaan van accommodaties als de Gruitpoort en ‘t Gevang want dan staan die weer leeg.

De raad is onder voorbehoud met de plannen voor het theaterkwartier akkoord gegaan. Het definitieve besluit komt pas na de zomer wanneer er duidelijkheid is over de financiering. Er is namelijk afgesproken dat Doetinchem 60% van de bouwkosten voor Amphion voor haar rekening neemt, 40% moet ergens anders vandaan komen.

Nu maar hopen dat dat lukt.

Voorzetje Voorjaarsnota

Vroeger heette die meerjarenbegroting. Daarin zette het college van burgemeester en wethouders (B&W) de lijnen voor de komende vier jaar uit. Daarna kwam de gemeenteraad aan de beurt. Die debatteerde er uitgebreid over, wijzigde soms een paar zaken, maar stelde uiteindelijk de door B&W voorgestelde koers vast.

Met de invoering van het dualisme heeft de raad een andere rol gekregen. Hij moet niet alleen controleren, maar ook "kaders stellen", de grote lijnen uitzetten. In plaats van alleen maar te reageren op een voorstel van het college, moet de raad vooraf duidelijk maken wat hij de belangrijkste punten vindt voor de toekomst. Met dat prioriteitenlijstje gaan B&W vervolgens aan de slag. Zo ontstaat de voorjaarsnota. Het idee erachter is dat de raad zich met hoofdlijnen bezighoudt en zich niet meer eindeloos verliest in details.

Die "kaderstellende discussie vooraf" is intussen geweest. Het was even wennen, maar voor een eerste poging was het niet verkeerd. Als algemene lijn kwam uit de discussie naar voren dat projecten in de welzijnssfeer meer prioriteit moeten krijgen ten opzichte van grote bouwplannen. Zo werd er door verschillende fracties aangegeven dat de wijkgerichte aanpak en het brede schoolproject beslist door moeten gaan. Zeker als het economisch slechter gaat. En dat laatste zit er dik in, de economische vooruitzichten zijn immers niet best.

Wij hebben aangedrongen op het maken van keuzes. Financieel zit de gemeente zwaar gezien al het beleid dat vastligt zoals Hamburgerbroek, het Theaterkwartier, nieuwbouw voor diverse scholen en de oostelijke randweg. Sommige van die plannen zijn niet terug te draaien, andere nog wel. De scholen en het Theaterkwartier dragen we een warm hart toe, die laten we staan. Hamburgerbroek is onomkeerbaar, maar kan misschien wat minder snel worden ontwikkeld. Dit resulteert voor ons in het volgende prioriteitenlijstje:

Eventuele bezuinigingen mogen niet ten koste gaan van mensen. Er kan dus niet beknibbeld worden op:

  • projecten als de brede school en verdere versterking van de sociale infrastructuur
  • anti-armoedebeleid en WVG-voorzieningen
  • wijkgerichte aanpak
  • maatregelen op het gebied van milieu, want daarin moeten we tenslotte met z’n allen functioneren

Beperkingen op het gebied van nieuwe infrastructuur zijn voor ons echter bespreekbaar. Dat houdt in dat er wel:

  • afgezien kan worden van de plannen voor de oostelijke randweg. Wij willen eerst kijken naar alternatieven. Die zouden wel eens goedkoper kunnen uitpakken dan die dure weg.
  • bezuinigd kan worden op grote bouwprojecten, wellicht door zaken te faseren zodat investeringen over een langere periode kunnen worden uitgesmeerd.