Het bestuur van onze afdeling heeft een brief geschreven aan de Tweede Kamerfractie over de gang van zaken rondom de burgemeestersbenoeming in Doetinchem.
Beste leden van de GroenLinks-fractie,
Aangezien we begrepen hebben dat er geen vaste woordvoerder is op het onderwerp burgemeestersbenoemingen richten we deze brief aan jullie allen. We hopen dat jullie deze brief serieus willen lezen. Volgens ons is hier sprake van achterkamertjespolitiek van de eerste orde. Het is aan de mensen in Doetinchem niet meer uit te leggen. Hieronder volgt een korte opsomming.
In verband met de gemeentelijke herindeling in de Achterhoek per 01-01-2005 zijn Doetinchem en Wehl samengevoegd. Daarbij hoort ook het fenomeen van een waarnemend burgemeester. In onze situatie lag dat wat gevoelig, niet omdat er twee burgemeester kandideerden (de burgemeester van Wehl ging met pensioen), maar omdat de zittende burgemeester van Doetinchem naar het oordeel van een aantal partijen niet goed gefunctioneerd had. Dan gebeurt het volgende, wat volgens ons niet thuishoort in een normale burgemeestersbenoeming:
· De CdK publiceert, zonder de gemeenteraad te raadplegen, dat de zittende burgemeester na de herindeling waarnemend burgemeester van de nieuwe gemeente wordt;
· De waarnemend burgemeester, in afwijking van de door de waarnemend CdK beoogde enkelvoudige procedure, mag van de raad op nadrukkelijke vraag van de waarnemend CdK, mee solliciteren in een meervoudige (lees: open) procedure.
· de procedure resulteert echter in één kandidaat, naar nu blijkt de huidige waarnemend burgemeester, hoewel er vanuit de gelederen van GroenLinks een kandidaat zegt daadwerkelijk te hebben gesolliciteerd en kandidaten van andere partijen beweren te zijn ontmoedigd. In het licht van de vele kandidaten die solliciteren naar de burgemeesterspost in omliggende (heringedeelde) gemeenten heeft dit gegeven al tot veel discussie, speculatie en onrust onder de bevolking geleid;
· op 25 augustus 2005 vindt er een besloten raadsvergadering plaats, die het advies van de vertrouwenscommissie bespreekt. Deze vergadering kent ongehoord veel schorsingen en duurt van 20.45 uur tot 05.15 uur de volgende dag;
· deze besloten raadsvergadering wordt door drie PvdA-ers geboycot vanwege het feit dat er slechts uit één kandidaat te kiezen valt ondanks de uitdrukkelijke wens van de raad voor een meervoudige voordracht.
· deze besloten raadsvergadering wordt, voordat de finale stemming plaatsvindt, verlaten door de fracties van GroenLinks, D66 en drie leden van de PvdA-fractie; dit betekent dat 13 van de 31 raadsleden niet hebben meegestemd.
Het resultaat van het geschetste proces is dat de Doetinchemse gemeenteraad besluit de zittende burgemeester, mevrouw Horselenberg (PvdA) bij de minister van BZK voor te dragen voor het ambt van burgemeester van Doetinchem. Op zich een democratisch genomen besluit, maar tegelijkertijd een besluit dat het sluitstuk is van een dubieus proces en een besluit dat verstrekkende gevolgen heeft:
· een tot op het bot verdeelde raad;
· een burgemeester die begint aan een nieuwe termijn terwijl gebleken is dat zij in de vijf jaren waarin zij burgemeester was niet voldoende krediet wist op te bouwen om op raadsbrede steun te kunnen rekenen.
Hoewel wij liever een andere uitslag van de burgemeestersbenoeming hadden gezien, zit het verloop van de procedure ons nog het meest dwars. Jullie weten beter dan wij hoe in Den Haag wordt omgegaan met dit soort sollicitatie- en benoemingsprocedures en wie daar vanuit de verschillende Kamerfracties een cruciale rol in spelen, wij kunnen daaromtrent vooral gissen. Maar het is wel bijzonder dat de vacature burgemeester van Doetinchem slechts één kandidaat oplevert. Deze hele gang van zaken bewijst volgens ons eens te meer dat het democratisch gehalte van de huidige burgemeestersbenoeming ernstig onder de maat is.
Dat brengt ons tot de volgende vragen die we graag in het openbaar (de Tweede Kamer) aan de orde zouden willen stellen:
- Is het normaal dat de CdK zonder de raad te raadplegen al bij voorbaat het voornemen publiceert de zittende burgemeester tot waarnemend burgemeester te willen benoemen na de herindeling en een enkelvoudige procedure voorstelt tot benoeming? Ook de CdK wist van de bestuursproblemen in Doetinchem!
- De waarnemend CdK heeft willens en wetens uitgelokt dat de waarnemende burgemeester mee mag solliciteren (zie verslag raadsvergadering 17/3 over de profielschets), terwijl normaliter een waarnemend burgemeester niet meedoet. Als raad word je dan in de vrijwel onmogelijke positie gebracht te kiezen om of een individu in het openbaar te beschadigen of dit achterwege te laten. Welke reden had hij hiervoor?
- Vindt de minister het normaal dat er maar een kandidaat gesolliciteerd heeft (in de open procedure) naar de vacature burgemeester van Doetinchem? Is Doetinchem zo’n onaantrekkelijke gemeente?
- Is de gang van zaken tijdens de procedure en de wijze van besluitvorming in de besloten raadsvergadering van 25 augustus, met als resultaat het advies voor slechts een kandidaat wel acceptabel als democratisch proces? Welke conclusie verbindt de minister van BZK hieraan? Is de minister bereid, indien de achterliggende stukken daartoe aanleiding geven, een nieuwe procedure te bevelen?
Als bestuur van GroenLinks afdeling Doetinchem e.o. hopen wij dat jullie aandacht hieraan willen besteden, zodat wij ook aan de burgers van Doetinchem kunnen laten zien dat we er alles aan doen om de burgemeestersbenoeming een democratisch proces te laten zijn en niet zoals bij ons een vorm van achterkamertjespolitiek. Wij zijn graag bereid jullie nader te informeren.
In afwachting van jullie reactie en met vriendelijke groet
Carola van de Kamp (secretaris)